Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag satte på dubbdäck vid vinterns början men märker att det inte funkar så bra vid modd. Vad är bäst lämpat? MTB och cirka 2 mil om dagen.
Hälsningar Micke

Det kanske räcker med att laborera med däckstrycker? Lägre tryck vid moddigt underlag funkar bäst tycker jag, men å andra sidan blir det tungt på ren asfalt.

Bara prova sig fram, jag kör med ca 2,5 till 3 bar på mina Schwalbe Marathon Winter, som tål upp

Grovt mönster tycker jag fungera bäst i snömodd.

Samma däck du har haft hela vintern, lägre växel, högre kadens, högre fart om möjligt (man sladdar istället för att ramla) och gasa på. Det hjälper att skippa spd pedaler än så länge om du inte är blixtsnabb på att få ut foten. Jag har gått över till gamm

Håller med föregående och fyller på lite till...

Lägre tryck på dubbdäcken medför lite bättre fäste även i modd. Dessutom tar dubben mer vid lägre tryck och skapar lite trygghet vid isfläckar där dubbfritt är vanskligt. Är det dock bara snö och ingen is

Just det där med SPD pedaler har vållat mig lite oväntade problem denna vinter. Jag har kört med SPD på MTB:en sedan -96 och har svårt att klara mig utan dem MEN... då har jag inte cyklat så mycket i snö (i alla fall inte i de kvantiteter vi har i år). De

Dubbdäck på = spd av

Jag kör med äggvispar, och trycker det är perfekt för att få bra driv i pedalerna. Annars hade jag väl halkat av.

Tycker nog att det funkar bra att köra med SPD även på vintern med dubbdäck. Eggbeaters är ju bra med sin öppna konstruktion, inte mycket som kan frysa eller fastna där.

Sen jag bytte till vispar, är det nästan aldrig problem att klicka i, trots snö och is under skorna. Men Shimanos SPD var det hart när omöjligt.