Quote from Guest on 16 February 2010, 01:35Jag satte på dubbdäck vid vinterns början men märker att det inte funkar så bra vid modd. Vad är bäst lämpat? MTB och cirka 2 mil om dagen.
Hälsningar Micke
Jag satte på dubbdäck vid vinterns början men märker att det inte funkar så bra vid modd. Vad är bäst lämpat? MTB och cirka 2 mil om dagen.
Hälsningar Micke
Quote from Rasmus Olsson on 16 February 2010, 01:45Det kanske räcker med att laborera med däckstrycker? Lägre tryck vid moddigt underlag funkar bäst tycker jag, men å andra sidan blir det tungt på ren asfalt.
Bara prova sig fram, jag kör med ca 2,5 till 3 bar på mina Schwalbe Marathon Winter, som tål upp
Det kanske räcker med att laborera med däckstrycker? Lägre tryck vid moddigt underlag funkar bäst tycker jag, men å andra sidan blir det tungt på ren asfalt.
Bara prova sig fram, jag kör med ca 2,5 till 3 bar på mina Schwalbe Marathon Winter, som tål upp
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 07:21Grovt mönster tycker jag fungera bäst i snömodd.
Grovt mönster tycker jag fungera bäst i snömodd.
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 07:45Samma däck du har haft hela vintern, lägre växel, högre kadens, högre fart om möjligt (man sladdar istället för att ramla) och gasa på. Det hjälper att skippa spd pedaler än så länge om du inte är blixtsnabb på att få ut foten. Jag har gått över till gamm
Samma däck du har haft hela vintern, lägre växel, högre kadens, högre fart om möjligt (man sladdar istället för att ramla) och gasa på. Det hjälper att skippa spd pedaler än så länge om du inte är blixtsnabb på att få ut foten. Jag har gått över till gamm
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 12:48Håller med föregående och fyller på lite till...
Lägre tryck på dubbdäcken medför lite bättre fäste även i modd. Dessutom tar dubben mer vid lägre tryck och skapar lite trygghet vid isfläckar där dubbfritt är vanskligt. Är det dock bara snö och ingen is
Håller med föregående och fyller på lite till...
Lägre tryck på dubbdäcken medför lite bättre fäste även i modd. Dessutom tar dubben mer vid lägre tryck och skapar lite trygghet vid isfläckar där dubbfritt är vanskligt. Är det dock bara snö och ingen is
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 13:27Just det där med SPD pedaler har vållat mig lite oväntade problem denna vinter. Jag har kört med SPD på MTB:en sedan -96 och har svårt att klara mig utan dem MEN... då har jag inte cyklat så mycket i snö (i alla fall inte i de kvantiteter vi har i år). De
Just det där med SPD pedaler har vållat mig lite oväntade problem denna vinter. Jag har kört med SPD på MTB:en sedan -96 och har svårt att klara mig utan dem MEN... då har jag inte cyklat så mycket i snö (i alla fall inte i de kvantiteter vi har i år). De
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 14:26Dubbdäck på = spd av
Dubbdäck på = spd av
Quote from Rasmus Olsson on 16 February 2010, 14:28Jag kör med äggvispar, och trycker det är perfekt för att få bra driv i pedalerna. Annars hade jag väl halkat av.
Jag kör med äggvispar, och trycker det är perfekt för att få bra driv i pedalerna. Annars hade jag väl halkat av.
Quote from Funbeat user on 16 February 2010, 14:29Tycker nog att det funkar bra att köra med SPD även på vintern med dubbdäck. Eggbeaters är ju bra med sin öppna konstruktion, inte mycket som kan frysa eller fastna där.
Tycker nog att det funkar bra att köra med SPD även på vintern med dubbdäck. Eggbeaters är ju bra med sin öppna konstruktion, inte mycket som kan frysa eller fastna där.
Quote from Rasmus Olsson on 16 February 2010, 14:37Sen jag bytte till vispar, är det nästan aldrig problem att klicka i, trots snö och is under skorna. Men Shimanos SPD var det hart när omöjligt.
Sen jag bytte till vispar, är det nästan aldrig problem att klicka i, trots snö och is under skorna. Men Shimanos SPD var det hart när omöjligt.