Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad är snabbast?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Känner mig ganska nöjd med mig själv efter att ha sprungit precis under 50 minuter på milen och under 1:50 på halvmaran de sista veckorna. Jag är nästan 50 år, har aldrig idrottat mycket och började springa på riktigt för ca ett och ett halvt år sed

Jag tycker 1:50 på halvmaran är störst prestation. Det går att tvinga sig ett par kilometer extra i samma fart men att köra ytterligare 11 kilometer i nästan samma hastighet som du kör milen det är starkt.

Personligen tycker jag du skall satsa på att för

Håller helt med föregående skribent! Halvmaratiden är bättre än miltiden och det är ju himla fint att du verkar ha mer talang för uthållighet än snabbhet när du satsar på maran. Även om du kollar på McMillian som dessutom är känd för att vara optimistisk

Tack Niklas.

Ja, det känns som en bra plan. Måste ju köra ganska mycket långdistans det närmaste halvåret med tanke på maran så det är nog bäst att fokusera på det. Kommer f ö att springa två halvmaror veckorna innan Sthlm marathon (varvet och Kungsholme

Tack Lars.
Ja, min magkänsla säger mig detsamma. Är kanske till viss del åldersrelaterat också? Gissar att det är få 50-åringar som har explosivitet nog för att vara riktigt bra på milen.

Satsa på att springa fort runt Kungsholmen och se sedan vad det "ger" för maratontid i tabellerna. Håll sedan den marafarten på varvet annars kan det nog bli för tufft med två halvor så pass nära maran.

1:45 på halvan är "lättare" än 45 på milen.

Sant, Tomas.

Faktum är att varvet ska kompisspringas med min otränade svåger, så det är planerat att gå i tämligen lugn takt. Passar ju ganska bra med tanke på maran några veckor senare. Vore förstås kul att gå under 2 timmar, men det kan lika gärna bli

50 på milen och 1:50 på halvmaran matchar varandra väl, om jag förstod inlägget ovan rätt . Men att korta tiden på både milen och halvaran med samma mängd (5 min) är en klart större utmaning på milen.

För att låna tråden... Jag sprang BO-milen (9,6 typ) på 43:20. LL-On tour (Tung kupering) på 46. Min första halvmara sprang jag på 1.58. => Riktigt dåligt i jämförelse? (Sprang iofs en på träning ifjol på över 2:10 nått och var dödstrött)

Jag har inte s

Ja med de miltiderna borde du enligt de index jag har och använder i min träning prestera bättre på halvmarathon. Men ett halvmarathon brukar jag alltid säga också handlar om mental inställning den sista milen.

Jag har sprungit Göteborgsvarvet 10 gånger

12