Quote from Guest on 4 February 2011, 16:19Jag ska köpa nya tempohjul, men har inte hur mycket pengar som helst.
Om man får välja en del av nav, vikt eller profilens höjd. Vad är viktigast?
Eller det är kanske inte så enkelt?/ Marcus
Jag ska köpa nya tempohjul, men har inte hur mycket pengar som helst.
Om man får välja en del av nav, vikt eller profilens höjd. Vad är viktigast?
Eller det är kanske inte så enkelt?
/ Marcus
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 16:29Lager spelar in också, liksom styvhet
Lager spelar in också, liksom styvhet
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 16:45Profilens höjd (och form) är viktigast av det du räkande upp.
Bra lager skadar inte heller men går att uppgradera.
Ekrarna ska ha aero-profil, inga runda ekrar!
Vikt och styvhet är mindre viktigt (inom rimliga gränser) för tempo-hjul.
Profilens höjd (och form) är viktigast av det du räkande upp.
Bra lager skadar inte heller men går att uppgradera.
Ekrarna ska ha aero-profil, inga runda ekrar!
Vikt och styvhet är mindre viktigt (inom rimliga gränser) för tempo-hjul.
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 21:07Profil, man får inte glömma det estetiska heller. Ju högre profil ju bättre ser det ut.
Är själv på gång och har inte heller en skattkista att ösa ur, det lutar åt Planet-X 101/82 sats. Tänkte om jag skriver det här kanske man kan få lite ris eller ros
Profil, man får inte glömma det estetiska heller. Ju högre profil ju bättre ser det ut.
Är själv på gång och har inte heller en skattkista att ösa ur, det lutar åt Planet-X 101/82 sats. Tänkte om jag skriver det här kanske man kan få lite ris eller ros
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 21:19Mathias, jag har också funderat på de hjulen.
Men, då de är så billiga börjar jag undra om man får något annat dåligt när man köper dem. Tex dåliga kullager eller vad det nu heter.
Och det är faktiskt därför jag startade tråden.
Mathias, jag har också funderat på de hjulen.
Men, då de är så billiga börjar jag undra om man får något annat dåligt när man köper dem. Tex dåliga kullager eller vad det nu heter.
Och det är faktiskt därför jag startade tråden.
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 21:26Lager brukar vara en "svag" punkt men går som Niklas säger ovan uppgradera.
Om man ska tävla i Tempo bör hjulen vara UCI-godkända
Lager brukar vara en "svag" punkt men går som Niklas säger ovan uppgradera.
Om man ska tävla i Tempo bör hjulen vara UCI-godkända
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 21:43Jag kör triathlon och då finns det ju inga regler 🙂
Eller, några kanske...
Jag kör triathlon och då finns det ju inga regler 🙂
Eller, några kanske...
Quote from Funbeat user on 4 February 2011, 22:09>Mathias m.m; Världens största(?) triathlon-sida, slowtwitch.com, har ett utmärkt forum där du lätt kan få åsikter om t.ex planet x hjulen genom att använda sökrutan.
Nackdelen med det forumet är att det är lätt att bli sittande framför datorn eftersom de
>Mathias m.m; Världens största(?) triathlon-sida, slowtwitch.com, har ett utmärkt forum där du lätt kan få åsikter om t.ex planet x hjulen genom att använda sökrutan.
Nackdelen med det forumet är att det är lätt att bli sittande framför datorn eftersom de
Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 09:52Ett par Mavic Cosmic Carbone kommer du långt med. Vill du snåla köper du en äldre modell, och eftersom framhjulet är viktigast, så förlorar du inte mycket på att bara köpa ett framhjul.
De är förhållandevis tunga (totalvikt med snabblås ca 1900-1950 g),
Ett par Mavic Cosmic Carbone kommer du långt med. Vill du snåla köper du en äldre modell, och eftersom framhjulet är viktigast, så förlorar du inte mycket på att bara köpa ett framhjul.
De är förhållandevis tunga (totalvikt med snabblås ca 1900-1950 g),
Quote from Funbeat user on 5 February 2011, 12:41Synd att dem bara var 52mm, 82mm ser ju mycket tuffare ut. Jag är nog på det klara med att det blir planet-x för mig.
Har kollat slowtwitch, många timmar :).
Synd att dem bara var 52mm, 82mm ser ju mycket tuffare ut. Jag är nog på det klara med att det blir planet-x för mig.
Har kollat slowtwitch, många timmar :).