Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad använder ni för cykel till pe …
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla,

Jag pendlar idag på en MTB, vad använder ni? Rösta fram den bästa pendlarcykeln här 🙂 https://www.bikejungle.com/advice/58dc101d50d54c0011c3d933

Mvh
Christian

Pendlar i perioder, som tex Tis till Fre denna veckan, och kör även året runt. Rullar på en Scott CX Comp. Letade fram den för mig, bästa kompromiss hojen. Och då för mina syften som är att jobb pendla men även köra motionslopp på landsväg under sommar ha

En Flevobike Orca, dvs en Velomobil

Ultimata pendlarcykeln för mig

Olika racehybrider, just nu en Merida Speeder. Har en Bobike barnsadel som jag kör en 25 kg dotter i.

Rakt styre för kontroll o översikt i stan, och kan cykla med en kasse/väska hängande på styret. Ibland är både ryggen och barnsadeln full med prylar (o

Crescent Zetta (racehybrid). Fungerar väldigt bra för pendling och det går även att ta en tur på landsvägen. I mångt och mycket en CX fast med rakt styre.

Kör CX med 105-grupp, TRX Hy-Rd skivor, Conti Gatoskins, skärmar och en nätt pakethållare + sidoväska.

Tycker CX lätt blir lite stötigt dock. Och geometrin mer för att dra på några varv på en CX-bana än pendlarkomfort. Jag skulle därför säga att en mer

Kör en Kona Jake, dvs en CX med skivbromsar. Inga skrikande bromsar när det regnar och tillräckligt breda och greppiga däck för att klara vinerväder. Supernöjd!

@ÅsaB
Blir det inte jäkligt varmt?

Markus: Instämmer när det gäller stötigheten i CX. Speciellt under sommarhalvåret för min del, när jag har mina 23mm monterade. Men i mitt fall kör jag ändå mest landsväg, så är rätt ok där vägarna är bra. (Vilket som sällan är dock...

Tycker däck nåstans runt 32 mm är tillräckligt snabba och tillräcklig bekväma/robusta för blandad väg.