Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVad behövs för Tjejvättern?
You need to log in to create posts and topics.

12

Ska göra Tjejklassikern i år och funderar på vad jag klarar mig med för att genomföra Tjejvättern?
Cyklar nu runt på en riktig stadscykel (Rex café) med cykelkorg och supertjocka däck. Den är fin i stan men kanske inte lämplig för 100 km lopp...

Så, va

Går jättebra med din cykel,om du sitter bekvämt på den idag. Billigaste förbättringarna är nog att byta till lättare däck som du kan pumpa hårt. Kanske ny sadel, om den inte känns bra efter första timmen.

Det är iofs bra om du tar av korgen då den antagligen bromsar rätt mycket!

Du kan ju börja med att testa hur det känns att cykla lite längre sträckor med din nuvarande cykel. Testa i alla fall halva distansen, dvs. 50 km.

Ska du bara ta dig runt så duger vilken jävla cykel som helst. Typ den du redan har.
Själv har jag cyklat 10 mil på kroncykel ett antal gånger och det med en massa packning på mig och cykeln. Det går det också. Ca 3:45 tar det mig.

Lycka till

Vänligen

Som sagt, det går att cykla på nästan vilken cykel som helst, det finns flera som cyklar Vätternrundan på liknande cyklar och på Tjejvättern lär du inte vara ensam (i alla fall om man får tro de kompisar jag har som cyklat den på "vanliga" cyklar).

Den u

Är du intresserad av landsvägscykling, och att prestera på TV (inte bara genomföra), så finns det som alternativ att hyra en racer 1-2 månader. Det gjorde jag när jag ville prova på, utan att behöva investera +10 tkr. Men visst, du kan cykla TV på en vanl

Om du bestämmer dig för att köra med den du har, så kan det vara en fördel att låta korgen sitta kvar, om den är i höjd med styret. Då kan man hålla i framkanten av korgen och luta armbågarna mot styret vilket gör att man får ner luftmotståndet rejält.

Jag skulle, i din situation, behålla cykeln som den är och cykla loppet med den. I korgen kan du ha vattenflaskor, nån liten matbit lämplig att äta under cykling, en tunn regnjacka om det kommer en störtskur och mobil och plånbok och eventuellt annat småk

Beror inte det på däckens maxtryck?

12