Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla triathlonfantaster. Jag ska genomföra mitt allra första triathlonlopp 6 juni i Trelleborg o undrar ju såklart på maaassooor av saker:

jag tänkte cykla på min egen cykel, en mountainbike, men har sett att man kan byta till sådana där fancy pedale

Fancy pedaler och cykelskor är sådana där du har "klossar" på skorna som du klickar fast i pedalerna. Kolla upp SPD- och Look-pedaler. De ger en stor fördel.

Beroende på hur seriös du är kan du skala bort en del av detta, men så här skulle en seriös tria

Det enda man inte brukar få göra i växlingsområdet är att visa sig naken, ta loss cykeln utan att först ha satt på sig hjälmen och att börja cykla innan tillåten markering. Som sagt, läs på den specifika tävlingens regler för att se om något speciellt gäl

Samma sak med hjälmen gäller även när man kommer in till sista växlingen: Man får inte ta av sig hjälmen innan man har hängt upp sin cykel. Använd tumregeln "Hjälm på vid all hantering av cykeln" så går det bra.

Om du springer med tights kan du med fördel ha dessa på dig under våtdräkten.

När du cyklar ska du ha nummerlappen bak och när du springer ska du ha den fram. Ett så kallat racebälte kostar en 90 kr i runda slängor och där kan du klämma fast din nrlapp.

Om jag inte hade ägt några tribyxor så hade jag cyklat 18 km i vanliga löpartights.

Det är naturligtvis individuellt, men jag är ett hard-ass....;-)

ett alt är att köpa en mjukare sadeln 😉

BILD:http://sheldonbrown.com/images/stonesaddle.jpeg
http://sheldonbrown.com/real-man.html

Åååh, tack för alla svar! men, vad menas med att hänga upp cykeln? Är det ngn egen grej att hänga cykeln på som man ska ha, eller finns ett i varje "fålla"? Vilka tider är bra om man gör som nybörjare? jag är hyfsat vältränad, tycker jag, men Triathlon ä

Racket att hänga cykeln på brukar vara det som utgör din plats i startfållan helt enkelt.

På din första tävling skulle jag helt enkelt råda att strunta i tiderna. Ta det lugnt, lär dig hur allting går till, det finns mycket annat att tänka på än att göra