Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVad för puls under simning?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har börjat fundera på att lägga in ett längre konditionspass typ 1 gång i veckan/varannan vecka där jag först springer en runda som slutar vid stadens badhus, går in och simmar ett tag för att sedan löpa en runda hem.

Problemet är dock att jag inte v

Det är nog lika lätt att svara på som frågan "vad har man för puls vid löpning". Det beror både din kropp, din simteknik, fart etc. Ta pulsen manuellt någon gång för att få en uppfattning!

(facepalm) det borde jag ha förstått faktiskt

Jag kan väl säga såhär i alla fall att man kanske har svårt att dra upp pulsen mot max eftersom man måste tajma andningen med simtagen. Då går det liksom inte att flämta kontinuerligt. (Har man sämre simteknik och har huvudet uppe hela tiden så går det ka

var tänkt som lågintensivt, passet blir något av ett minitriathlon

Jag kan komma med en kommentar till det här med pulsen vid simning. Eftersom man ligger ner i vattnet och att vettnet har en viss pressande kraft så har man en annan puls än på land.
Så tex 171 bpm som är medelhög puls för mig på land skulle vara skyhög p

Jag håller inte med där Mia. Min erfarenhet är att man mycket väl kan ha en högre puls när man simmar. Att man ligger ner innebär att man inte behöver ha samma tryck för att få runt blodet och kan alltså få en högre frekvens.

När jag simmar ligger jag of

Det är onekligen ett lite underligt resonemang på sidan som Mia länkar till. Man pratar bla mycket om trycket. Vattentrycket är ju väldigt lågt när man simmar - mindre ju bättre teknik man har faktiskt eftersom man strävar efter att ligga högt - så några