Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag tycker jag tränar "vettigt" men har ändå lätt att bli "trött i knän" och känningar lite här och var.

Idag sitter jag med nästan svullna knän och har just beslutat mig för att inte springa som tänkt idag.

Kolla gärna min träning, vad gör jag fö

Förra veckan sprang du näst längst av det du registrerat.

För två dagar sedan sprang du över en genomsnittlig veckodos på en dag.

Jaaa, kanske din kropp är ovan vid träningsmängden helt enkelt? (H)

Jag är kanske färgad av det jag "tycker" att jag springer mot det jag faktiskt springer.

Men jag tycker att jag sedan jan sprungit 12-16 km ganska regelbundet. De 19 km jag sprang i går var längst sedan november. Därför TYCKER jag inte att jag borde känn

Om du vill öka längden så kanske det är bättre att bygga upp passen konsekvent efter det: Ta ett pass i veckan och öka på det med 5 min varje vecka men minska dosen var tredje vecka.

Att du inte har sprungit så långt sedan november är väl en alldeles ypperlig anledning till att känna sig trött (i benen)? Kanske framför allt om du har hållit konditionen uppe genom annan aktivitet (skidåkning mm), edan de lokalt utsatt delar (vader, knä

Du kanske bara glömde att sänka farten när du ökade sträckan? 🙂

@Håkan: Jag har nog inte varit så planerad. Jag har sprungit lite varierande mellan 12-16. Men jag ökade så klart inte till 16-18 från 10 km utan hade under sommaren/hösten sprungit 12-14 några gånger. Men jag har kanske kört för få långa pass?

@ Magnu

Jag skulle rekomendera att försöka få in ett eller två pass till i veckan. De kan vara kortare och lite varierat. När jag har tränat för att springa längre (halvmara till 30km) har jag tänkt så här:

Pass 1: ca 1 mil, bara springa i behagligt tempo.
Pass

Jag skulle vilja presentera stavgång i din träning inför fjäll-mara. Gå upp och ner för en skidbacke. Kanske så att du går upp och sen springer ner till och med. Det jobbigaste under fjäll-marat kommer som sagt inte vara uppför utan nedför. Ett förslag ba