Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hur många tänker: För att bli simning ska gå lättare, kan man träna kondition och styrka, på samma sätt som man förbättrar sin löpning.

Citat: "Exercise researcher Dr Mike Joyner of the Mayo Clinic said that how far or fast you can swim will be determine

Det har bara bilvit att jag inte har simmat speciellt mycket det senaste 6-8månaderna. Istället har jag koncentrerat mig på stryketräning. Ingen speciell tanke bakom bara blivit så.

Nu har jag börjat försöka ta upp simningen igen. Har märkt att jag simma

Det kan vara så att uppehållet i sig, snarare än den nyvunna styrkan, haft en positiv effekt. Det kan vara så ibland, men bara i grenar där det fysiska inte är det avgörande.

Det kan också vara så att din nyvunna styrka gett dig bättre teknik. Bättre vat

Jag säger inget om att Markku far med osanning. Jag tolkade mer inlägget som att han ville ha tips på hur han skulle få simningen att gå lättare. Och precis som jag skrev och du upprepade kan styrketräning göra att man kan förbättrar tekniken. Vilket gör

Jag forstar. Da star vi pa samma sida. 🙂

Min poäng är att man som motionssimmare kommer att få mycket bättre resultat, om försöker lära sig en bättre simteknik.

I andra motionssporter, får man bättre resultat främst genom att öka sin muskelstryka, uthållighet och kondition. Det hjälper inte all

Om man kommer tillbaka efter 6-8 månaders uppehåll och är bättre än tidigare så kan det vara bra att göra ändringar i sin fortsatta simträning. Man kanske ska fortsätta med styrketräningen i mindre mängd också.

Jag började simma för ca 4 veckor sedan.
Jag tror att de flesta motionssimmare är ganska medvetna om att det är en teknikgren mer än en kraftövning. Sen finns det ju ett antal som alltid är i bassängen och antingen bara flyter, eller badar - de kan de got

Det låter som att alla är överens. En bra och "rätt" teknik slår fysisk styrka. Poängen är att kombinera teknik, styrka och uthållighet/kondition. Då får man utdelning.
De flesta idrotter kräver god teknik.
Egentligen är det väl lite som att slå in en öpp

Jag tror inte Markku behöver några goda råd däremot vill han gärna ge sådana, och de flesta trådarna brukar komma att handla om TI-teknik.
( Som dock funkar alldeles utmärkt, intygas! )

12