Quote from Guest on 19 November 2009, 09:48Jag bytte skor och plötsligt blev den uppmätta distansen nästan fyra procent längre. Är det nån med lång erfarenhet av fotpod som har koll på vilka faktorer som påverkar mätningen, och i så fall hur mycket åt vilket håll?
Min pod är en Garmin, om det nu
Jag bytte skor och plötsligt blev den uppmätta distansen nästan fyra procent längre. Är det nån med lång erfarenhet av fotpod som har koll på vilka faktorer som påverkar mätningen, och i så fall hur mycket åt vilket håll?
Min pod är en Garmin, om det nu
Quote from Lars Mörrby on 19 November 2009, 09:58Jag tror att det påverkar hur rakt den sitter på skon.
Jag tror att det påverkar hur rakt den sitter på skon.
Quote from Elias Engqvist on 19 November 2009, 10:21Ja, och hur stadigt!
Ja, och hur stadigt!
Quote from Funbeat user on 19 November 2009, 10:35Under den perioden jag använde fotpod, tyckte jag det verkade som massa saker påverkade den: vilket underlag man springer på, vilka skor man har, vilken hastighet man springer i, om man accelererar/bromsar mycket, hur kuperad banan är, om man svänger myck
Under den perioden jag använde fotpod, tyckte jag det verkade som massa saker påverkade den: vilket underlag man springer på, vilka skor man har, vilken hastighet man springer i, om man accelererar/bromsar mycket, hur kuperad banan är, om man svänger myck
Quote from Funbeat user on 19 November 2009, 21:20Jag vet bara att på min gamla Polar så skulle man kalibrera om fotpooden efter varje sko. (dock gjorde jag det aldrig).
Kolla om du behöver kalibrera fotpooden.
Jag vet bara att på min gamla Polar så skulle man kalibrera om fotpooden efter varje sko. (dock gjorde jag det aldrig).
Kolla om du behöver kalibrera fotpooden.
Quote from Funbeat user on 21 November 2009, 20:30Brukar det gå att kalibrera om den under träning? Dvs jag kanske kan reda ut innan jag sticker ut var exakt jag har kommit en km, kan jag då när jag passerar den punkten klicka i "nu har jag precis sprungit en km, var vänlig kalibrera efter det" och sen s
Brukar det gå att kalibrera om den under träning? Dvs jag kanske kan reda ut innan jag sticker ut var exakt jag har kommit en km, kan jag då när jag passerar den punkten klicka i "nu har jag precis sprungit en km, var vänlig kalibrera efter det" och sen s
Quote from Funbeat user on 21 November 2009, 21:07Som svar på tråden:
http://www.letro.se/aspshop/dokument/teknisk_information_fotsensor.pdfOch jo man kan kalibrera om sin foot pod men man måste tala om för den i förväg att man ska göra det (det är ett gäng menyer man ska rota i), det står i manualen h
Som svar på tråden:
http://www.letro.se/aspshop/dokument/teknisk_information_fotsensor.pdf
Och jo man kan kalibrera om sin foot pod men man måste tala om för den i förväg att man ska göra det (det är ett gäng menyer man ska rota i), det står i manualen h
Quote from Funbeat user on 24 November 2009, 09:33När jag sprang med pod brukade jag försöka ha en uppmätt sträcka på runt en km i början av passet att kalibrera efter. Jag rotade dock aldrig om i några kalibreringsmenyer utan räknade om distans och fart i huvudet istället. Huvudräkning är klart underska
När jag sprang med pod brukade jag försöka ha en uppmätt sträcka på runt en km i början av passet att kalibrera efter. Jag rotade dock aldrig om i några kalibreringsmenyer utan räknade om distans och fart i huvudet istället. Huvudräkning är klart underska
Quote from Elias Engqvist on 24 November 2009, 09:35Då jag har kommit upp i puls klarar jag bara plus och minus. De andra räknesätten blir plötsligt för svåra ...
Då jag har kommit upp i puls klarar jag bara plus och minus. De andra räknesätten blir plötsligt för svåra ...
Quote from Funbeat user on 24 November 2009, 09:42Det är därför man behöver ha kalibrerkilomtern först och snabbt räkna ut hur man omvandlar mellan klockans kilometertider och verkliga. Visar klockan 5% för kort och tanken är att köra 5:00/km ungefär kan man helt enkelt lägga på 15 sekunder per kilometer
Det är därför man behöver ha kalibrerkilomtern först och snabbt räkna ut hur man omvandlar mellan klockans kilometertider och verkliga. Visar klockan 5% för kort och tanken är att köra 5:00/km ungefär kan man helt enkelt lägga på 15 sekunder per kilometer