Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVad ska man välja? Våtdräkt!
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska nu ge mig på simmning på allvar och vansbro hägrar i sommar. Våtdräkt behövs då jag är dålig simmare och behöver all hjälp jag kan få. Vilket prisläge är ska jag gå in på? Lewa och Wiggle samt henrikssons cykel har våtdräkter som verkar fina och

Du har även Venkanto i Sverige. Är du ny och inte kan få råd o tips av kompisar, skulle jag råda dig att kontakta eller ännu hellre besöka antingen LeWa eller Venkanto. Wiggle kanske är billigare och jag vet många som är nöjda, men samtidigt har man inte

Vansbro är långt fram i tiden. Lär dig att simma bättre och fundera på dräkt senare i vår. Det finns i vart fall ingen anledning att simma med dräkt redan nu om du inte satsar på pallplats.

Man behöver inte en dyr fin våtdräkt för att simma Vansbro. Går fint med en från Jula eller utan, om det är lagom varmt. Själv hade jag en gammal surfdräkt från slutet av 90 talet. Vad skall du göra mer? Skall du simma fler tävlingar än Vansbro nästa år?

I år behövde man inte våtdräkt alls för Vansbro. Fast det kanske är flytkraften du ville åt 🙂

En allmän fråga ang våtdräkter. För mig känns det som att en ärmlös skulle ge mer motstånd pga. öppningarna kring axlarna istället för vid händerna. Jag antar att det inte är så?

Peter som har Venkanto brukar inte vara omöjlig när det gäller att få testa dräkter, det har i alla fall jag fått göra.

När det gäller ärmlös dräkt - har aldrig simmat med en sån men precis som när det gäller en med armar antar jag att det är viktigt att

Nja, Stefan. Det beror på vilken sorts surfdräkt du har.
Jag simmade mitt första Vansbro i en 4mm våtdräkt gjord för vågsurfing, den är i princip lika rörlig i axlarna som en instegsmodell från Sailfish.
Däremot är det en jäkla friktion mot surfdräktens

Vi tycks i alla fall vara överens om att simdräkt är att föredra framför surfdräkt. 4 mm låter dessutom väl tjockt, simdräkter brukar bara vara 1-2 mm i alla fall i ärmar och axelparti just för rörlighetens skull.

Jag tycker att 2XU Project X:2 ser väldigt tjock ut över bröstet. Påminner lite om Batman... (H)