Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVal av storlek tri-cykel?
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänkte köpa mig en tri-cykel nu till hösten/våren och valet har fallit på en Cannondale Slice modell 2011. Undrar lite över vilken storlek på cykel jag skall välja, antingen 54 eller 56.

Har mätt upp mig själv till följande:

Längd: 186 cm
Insida ben: 8

56/58

http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/Tour_de_Bike_Fit_649.html

Det är mycket mer komplicerat än att bara säga ett tal. Hur mycket vet du om hur DU sitter på en tri-cykel?

Tack för tipsen

Slutade med att jag idag provade en Slice storlek 56 och kunde med hjälp av en klubbkompis konstatera att modellen passade (ganske kort överrör) men storleken skall vara 58 istället. Vill inte ha överdrivet aggresiv position vilket 56-an

Jag är också sugen på en Slice:-)

Vad baserar ni storleken på, är själv 182cm, 80cm i grenen, har försökt att hitta något vettigt att gå på. Gjorde en "bike fit" på competitivecyclist.com och fick detta resultat:

Tri bike fit

Measurements
-------------------------------------------
Ins

Jag tvivlar på att du läser tabellen rätt, 54 eller 56 låter mycket rimligare med tanke på din storlek.

Jag är nästan 190 och har en P2, storlek 56 med sadeln i 78 gradersläget, långt framskjuten på railsen dessutom.

Jag kunde fint haft en 58, då jag ha

Detta var min tanke med, dock är det långt att åka 25 mil till Lewa för att provsitta. Cykelcity i GBG endast 8 mil, har inga cyklar utan mäter istället upp kunden och beställer cykel enligt deras kundmottagning.

Min TT-hoj är storlek 51 och jag är 181cm och tycker den sitter som en smäck, men då gillar jag mindre ramar generellt.
Min lvg är en 55:a

Reine, vad är det för cykel? Dessutom, hur har du sadeln positionerad, höjd/typ av styre, längd på styrstam etc?

Geometrin varierar alltför mycket mellan olika märken för att man ska kunna sägga att 51=51.

EDIT: OK, det FANNS ganska tydliga bilder på d

12