Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVal vid köp av ny racer.
You need to log in to create posts and topics.

Har en 7 år gammal cyclocross som jag mestadels kört landsväg med.
Funderar på att köpa en renodlad racer tänker mig nog en så kallad komfort racer. Har tänkt använda den på 1/2 ironman (9mils cykling) och i framtiden
kanske någon Vättern runda. Har cykla

Skulle säga så här:
Du får bättre hjul för pengarna med fälgbroms och manuella växlar. Du får en riktigt bra cykel + finhjul + tempobågar för triathlon begagnat för under 20 000. Ram-material spelar mindre roll än hjul, däck o allt annat

Tack för ditt svar är väl lite som jag tänkt.
Är som sagt ingen cykel expert och drar mig lite för att köpa begagnat.
Eller är det bara att prova cykeln växla m.m. och titta noggrant eller finns det dolda fel som inte syns?

Inte heller nån stor expert, men tror att utmaningen med begagnat mest är att hitta rätt prylar o storlek. De allra flesta cyklar är väldigt väl skötta, och slitaget är obetydligt. Några hundra mil märks knappt, och det som slits mast är kedjan och kasset

Ok får väl leta på beg. marknaden.

Min uppfattning är att dagens cyclocross är mycket mer lika en racer i geometrin än för 7 år sedan. Med en CX får du skivbroms. Men du kan behöva uppdatera hjulen.

Sedan har du en rätt flexibel cykel som du kan köra racer på. Och du behöver inte vara li

Om man så småningom vill bli snabbare är bra hjul ett steg som kommer efter att man kanske först bytt till snabbare däck. Kör man fälgbroms finns det massor med bra beg hjul till bra pris. Nån som vet hur den marknaden ser ut för skivbroms?

Är egentligen inte i akut behov av en ny cykel, mest är det nog att jag upplevt det lite frustrerande att min fru när hon cyklar med sin racer har rullat så betydligt mycket bättre, även då jag haft landsvägsdäck på fälgarna.
Kommer tyvärr inte vinna någr

Förutom att ha välpumpade slicks på fälgarna är det nog spd-pedaler med clips som kommer att ge dig största kicken - förutom att ev se över sittställningen på cykeln

Har redan spd pedaler på CX och smala landsvägsdäck men har idag lånat hem en Focus Cayo med skivbroms för att äntligen själv känna på skillnaden. Tog förmodligen i mer än vad jag brukar 🙂 fast den var helt klart snabbare och vibrationerna från vägen