Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag skulle vilja att någon/några med kunskap utvärderar mitt nuvarande upplägg vad gäller intervaller. Upplägget är enligt följande och sker på löpband:

ca 10 min uppvärmning

Intervaller om 2 min med 2 graders lutning och 16,5 i tempo.

Vila till

Jag kör inte intervaller på löpband, så jag ska låta bli att uttala mig om dem, däremot är jag lite skeptisk till att köra styrketräning efter ett så pass tufft pass. Den hade kanske gjort sig bättre som ett eget pass?

Det beror ju på vad du tränar för. Milen?

Vet du din maxpuls? Hur lång är vilan i tid? Hur känner du dig efter sista intervallen? Skulle du kunna springa t ex 2 intervaller till?

175 BPM är alltså när du sänkt farten efter intervallen, vilket är ovidkommande.
Vad har du för puls precis innan d

I stort håller jag med Sebastian. Om målet är att förbättra syreupptagningsförmågan brukar man hävda att 3-5 minuter är optimalt. Är det snarare löpteknik och kooridnation som åsyftas så kan två minuter vara både rätt och för långt. I båda fallen kan du t

Tack för responsen!

Träningens syfte är i första hand att förbereda mig för Göteborgs Varvet d.v.s. ett halvt maraton. Målet har varit att springa under 1 h 45 min men det kan ev. vara något fegt mål då jag sprang kvalificeringsloppet(halva sträckan, doc

Lite lång vila kanske, pulsen hinner sjunka lite för mycket för att du ska kunna hinna komma upp i minst 90% under bara två minuter från 130bpm.

Sen ska du ha minst 3 graders vinkel på löpbandet. Ger bättre tryck i lårmusklerna då (enligt Aerob och Anae

Jag körde all min löpning på löpband under istiden (hela februari och en del i mars, ca 200 km) och vilket försvagade min "nedförsbackelöpning" radikalt, vilket fick ödesdigra konsekvenser under Skövde 6-timmars. Vill bara höja ett varningens finger för a

All erfarenhet välkomnas så tack för varningen!

Jag springer ute vid 2 tillfällen i veckan och det sker på en förhållandevis kuperad bana så det borde ge träning vad gäller backar. Både upp och ner..