Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVansbrosimningen 3000 m
You need to log in to create posts and topics.

Om loppet

Sträckan 3 000 meter simmas medströms i Vanån, 2000 meter, och motströms i Västerdalälven, 1000 meter. Vansbrosimningen är indelad i en elit- respektive motionstävling. I elittävlingen finns klasserna herrar, damer och herrar och damer parasim

siste jag simmade i Vansbro var 2013.

ska vara rolig att vara tillbaka i år. första gång jag få en chans att ser starten live då jag simma 10:15 inte 10:00

Kul! Syns där!

För mig blir det första gången jag simmar Vansbro. Jag är nybörjare på simning, lärde mig crawla för 3 år sen. Kört lite swimrun och Riddarfjärdssimningen, så har i alla fall provat lite öppet vatten.
Så, vad kan jag förvänta mig? Verkar bli 16-17 grader

om du är effektiv i din simning är det ca 65/35. men jag tror många nybörjare är kanske 60/40

jag kolla sällan på klockan när jag simma Vansbro, men den år jag simmade 3km runt 36min hade jag 1km dagen innan på strax under 13min.

skulle tror under 3

Tack Ryan! Min taktik blir nog att köra ganska hårt nedströms och sen öka till hårt uppströms. Men inte hårdare än att jag kan upprätthålla en OK teknik.
Ska ta en mellantid i högersvängen och se om det blir 60/40 eller 65/35 🙂

Det gick ju bra, 52:29. Tog mellantid vid bojen som visar 1000 m kvar, strax innan kröken. Jag fick fördelningen 67/33. Kan det indikera att det nog var ganska svag ström i år?
Ganska mycket sick-sack för att komma förbi de som startat tidigare, men det ä

Där var i princip ingen ström i år.

Märktes vid start när man kunde flytta bakom start rep utan att backa hella tiden

Ja, det var väldigt svag ström i år, kändes precis samma sak att jag inte behövde göra något alls för att ligga bakom repet. Jag tror man förlorar mer totalt sett, när det är låga flöden, dvs förlusten av en snabb Vanån vägs inte upp helt av att det är lä