Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vill bara börja med att säga att jag är för ett jämställt samhälle på alla sätt och vis MEN...

...hur kommer det sig att på de två loppet jag sprungit iår har damerna en betydligt snällare seedning än herrarna?

Jag pratar om Sthlm Halfmarathon och Hässe

För att man tävlar om placeringar. Damer som kan placera sig bland de 20-30 bästa måste få bra förhållanden att tävla på lika villkor. Tidsdifferensen på 5 minuter på ett millopp verkar helt rimlig.

Att det är två tävlingsklasser kan jag tycka är märkligt (alltså två per kön).

Att damerna som tävlar om vinsten är garanterade en plats i första startled tycker jag inte är det minsta konstigt.

Pontus: om en dam ska placera bland de 20-30 bäste borde hon har en tid lika snabbt som herr tid.

Håkan, jag förstå dig.

de skulle haft 4 startled.

män under 38
kvinnor under 41

män under 43
kvinnor under 46

öppet

Om man tittar på resultatlistan från Hässelby ser man att 38 minuter hade räckt till 13:e plats i damklassen, men inte ens topp-200 bland herrarna. 200:e dam sprang på över 48. Hade man tillämpat den seedningsgränsen för alla så hade det totalt saboterat

Då är det bevisat, kvinnorna ska inte springa långa lopp.

Tack för många bra svar. Jag har absolut förståelse för att de bästa damerna blir framflyttade likt Vasaloppet där de som kör för segern blir flyttade till elitledet trots att många inte platsar där.

Det har absolut ingenting med att göra att damer inte

Nej, inte på elitnivå. Där är det bara bruttotid som gäller.

Och för de som hör till breddeliten är placeringar intressanta, även om de inte riktigt är med och slåss om segern.