Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Påfallande ofta noterar jag att jag har lägre puls än vanligt när jag springer på måndagar. Vad tror ni det kan bero på?

Relevant information kan vara mitt veckoschema som för närvarande ser ut som nedan. (Det var lite annorlunda under vintern/våren nä

lördagen är alltså vilodag? Och om du jobbar "som vanligt" så har du varit ledig från jobbet två dagar, då kanske man lugnar ner sig lite...?

Jag tror stenhårt att det beror på solvindar på Mars.

Söndagens långpass.

Ja, helgvila och långpass har slagit mig som tänkbara förklaringar.

Micke, vad menar du långpass skulle ha för effekt på pulsen dagen efter? En långvarig och relativt lågintensiv ansträngning gör... vad? Töjning av hjärtkammare har antytts i vissa text

För att måndagar är sämst! 😉

Har läst att om man har låga glykogen-nivåer i muslerna (vilket du sannolikt har dagen efter långpasset) kan det vara svårare att få upp pulsen. Vet ej den fysiologiska förklaringen till detta, men har märkt det själv ibland. Finns säkert nån som forskat

Jag brukar ha jättesvårt att få upp pulsen dagen efter ett långpass, men då är det förenat med att det är supertungt att träna.

Förutom glykogen-teorin (orkar inte dementera eller bekräfta, hinner inte surfa pubmed nu) så tänker jag:
långpass på helgen samt lätt dehydrering i samband med det, som du sedan återfyller och superkompenserar upp plasmavolymen liiite liite, samtidigt s

Det måste vara stressande med så många funderingar.

12