Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVarför kommer jag ingenstans med …
You need to log in to create posts and topics.

12

Jörgen, simmar du för att köra traithlon, testa att simma med dolme så får du ungefär samma vattenläge som du får med våtdräkten. Har simmat i över 30 år men aldrig hört talas om "flytbyxor"...

"Anledningen till att jag tränar benspark är att jag märker att mitt vattenläge förbättras."

Så varför har du dåligt vattenläge?
Därför att du inte har balans!

Så i stället för att sparka upp bakändan mot vattnet, bör du (om du vill simma tekniskt bättr

Intressant: "Kick, Kick and More Kick. For freestyle, you must develop a strong kick." (H)
http://www.stack.com/2011/09/15/five-freestyle-swimming-skills/

Menar ni balans i rotationen?
Hur gör jag i så fall för att träna upp den?

Här är flytbyxorna jag pratade om tidigare:
http://www.mormaii.nu/Wetsuits/swe/pop_thumbs_shorts.htm

Dolme har jag, men jag tycker det känns lite spänt och onaturligt att simma

Om man har en bra benspark kan man sparka lite med en dolme. Tappa du dolme med benspark då saxa du benen förmycket

De där brallorna verkar spännande. Nån som provat?

"Menar ni balans i rotationen?
Hur gör jag i så fall för att träna upp den?"

Tror Markku menar balans i längsled så att säga, dvs att du ligger i våg med vattenytan, och inte att benen är neråt och huvet är uppåt.

Testa att justera var du har huvet lit

balans kan också har att göra med balans i kroppen även när du andas. Många nybörjare saxa benen mycket mer när de andas än när de inte andas.

det ser man lätt när någon köra med platta eller i stålman gå det bra, men när de simma överrotera man och spa

Mikaela, rotationen kommer per automatik om du blir lång i vattnet. Ju kortare du blir, desto mer sjunker benen och desto mer måste man slåss med vattnet föratt hålla sig uppe. Huvudet, nackn ska vara avslappnad, precis som du säger. Högt huvud trycker ne

Jag har experimenterat lite med huvudets position i vattnet senaste veckan och jag tycker det känns bättre. Precis som Lennart säger så tittar jag numera rakt ner i vattnet.

12