Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVarför sjunker benen?
You need to log in to create posts and topics.

Det är en (av många) bitar jag hade problem med när jag fortfarande försökte lära mig (nu har jag gett upp). När jag blåser ut under vattnet kommer det in vatten i näsa/mun i stället (ganska naturligt), och efter ett par andningsförsök är det helt fullt m

Jag tror att du gör något fel. I teorin är det omöjligt för vatten att rinna in i näsan eller munnen, samtidigt som luften går ut.

I praktiken kommer det ändå in lite då och då, men inte hela tiden.

Jag själv blåser jag ut genom enbart näsan, jag tror

"När jag blåser ut under vattnet kommer det in vatten i näsa/mun i stället (ganska naturligt)"

Mnja, isåfall hade ju inte dykarklockor funkat. Sannolikt blåser du ut för häftigt, och med huvudet åt sidan. Men det är en teknik som inte kommer automatiskt

Rasmus, har du provat träna med en dolme så kan man fokusera på armtag & andningen?

Precis vad jag också tänkte. Testa dolme. Den håller upp benen och du kan koncentrera dig på att andas och veva med armarna.

Själv har jag gjort ett genombrott i år! Kunde bara andas på 2 förra året men nu när jag testade så fick jag till andningen på 3

En annan fråga som har med benen att göra. Någon som har ett bra tips att tänka på man skall sprattla med benen? Om jag koncentrerar mig på benen så får jag det att funka (tycker jag) men annars så hänger benen bara efter och håller balansen. Jag tror att

Trampvagn, försök sparka samtidigt med det ben som är på samma sida som du gör armtaget. Början på armtaget samtidigt som foten på samma sida träffar vattenytan alltså. Sen gör du nog (förhoppningsvis) tre sparkar per armtag (eller en!). Annars simmar du

Enligt en av de snabbaste i gruppen jag simmar med ligger mina ben för djupt och det har han nog alldeles rätt i. Jag simmar väldigt mycket snabbare om jag tar på mig en våtdräkt och vattenläget är väl den stora vinsten med det.

När jag frågar honom vad

Tack Torbjörn. Det skall jag testa nästa gång. Får väl ta det lite lugnt i början så att jag får in rytmen. "Reach-catch-pull" var det någon som sa på Youtube. Ska väl inte vara så himla svårt...

Edit:
Testade idag. Räknade sparkarna som nybörjaren rä

Torbjörn - tack för tipset om hur man undvika att simma i otakt!
Ibland får jag till det bra men inte alltid tyvärr.
Mer att träna på under nästa simpass!