Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVarför stumnar jag i låren?
You need to log in to create posts and topics.

12

Om jag ständigt har en känsla av träningsvärk i låren efter varje löppass.....vad gör jag för fel? Kan jag göra något tekniskt misstag typ landar för platt på foten?

Mina skor är utprovade och inte för gamla. Jag springer 2-3 gånger i veckan 5-15 km per

Själv brukar jag bli mer stum om jag slarvar med uppvärmningen och stretchen, ffa inför snabba pass. Värmer du upp ordentligt? Vilar du ordentligt mellan dina pass? Stretchar du?

Jag kollade i din kalender, ett löppass senaste 90 dagarna. Och det i en fart strax över 5 min/km. Du ska kanske träna lite mer löpning och i lite långsammare tempo i början?
Edit: Mitt svar på din fråga, felet du gör i så fall är att du springer för fort

Kalendern är inte helt rättvis just nu när det gäller löpningen. Träningen i mitt inlägg återger mer hur jag tränade under delar av förra året då besvären i låren kom som ett brev på posten. Jag har nu tänkt ta upp löpningen ingen efter Vätternrundan och

Ingen speciell uppvärming för ett vanligt distanspass mer än att första kilometern går lite långsammare.
Det här borde kanske någon som begriper bättre svara på, men kan det vara så att för mycket cykelträning ger "fel" lårmuskulatur som gör att dina löpm

Jag värmer upp 2-3 km i något långsammare tempo än planerat tempo för passet. Efter det så stretchar jag försiktigt några minuter. Jag gör detta inför alla pass, även långpassen. Om jag slarvar så kommer min ryggvärk som ett brev på posten, så för mig är

Hösäck? 😉

Om det är framsidan av låren som stumnar så kan det bero på hållningen.
Prova att sträcka på dig lite, skjut fram höften och lyft blicken från backen.

> Om det är framsidan av låren som stumnar så kan det bero på hållningen.

Tror det kan vara en del i pusslet. För min del (som mtb-cyklist) var "stoltare" kroppshållning en sak som gjorde löpningen lättare. Upp med kroppen, fram med höften och tänk "lätt

Eftersom du cyklar mycket kan du ha en sittande löpstil. Framsida lår kan vara förkortade och kanske även höftböjarna. Då kan du ha svårt att skjuta fram höften som antytts. Rörlighetstester skulle kunna ge svar.

Ett annan sak kan vara att du springer me

Nyfiken på vad för rörlighetstester du menar Håkan?

12