Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

På morgnarna nu är det ofta under 10C i luften och över 20C på dagen, hur påverkas vattentempen ? Är det hiskeligt kallare i vattnet kl 8-9 på morgonen ?

hur djup är vatten du simma?
hur mycket ström finns där?
blåsa det något under dagen?

utan att vet var du simma och hur det är under dagen är det svårt att ger ett svar.

i en mindre sjö som Växjösjön som är mest 6m djup, kan det bli 1-2grader varmare på

Troligen så skiljer det lite grand på morgon respektive kväll, i alla fall i strömmande vatten. Men jag är inte säker på att du ens kan mäta skillnaden i 1 grad.

Någon "hiskelig" skillnad är det i alla fall inte då vatten är "trögare" vid temperatur för

Precis i ytan blir det lite kallare på morgonen men annars skiljer sig inte temperaturen sig åt. Mäter man vattentemperatur som man skall så tror jag inte det är någon skillnad alls.Själv tycker jag bäst om att simma på morgonen, det är oftast mindre blås

Detta är en liten badsjö (500x1500m) med inga större in/utlopp. Borde väl inte bli stor skillnad, annars vore väl sjöarna varma på dagen vissa aprildagar redan 🙂
Vad är tempen i sjöarna nu, i mellansverige. 17-18C ?

EDIT ///

Nä, klart det inte är stö

Det enda märkbara skillnaden är nog att det känns mycket skönare att gå i vattnet när luften är sval i sensommarmorgonen! Ljuvligt med vatten varmare än luften!

//A

Jag mätter temperaturen med en traditionell badtermometer, en sådan där med en orange boll, som gör att den flyter, alltså 15-20 cm under ytan. Norasjön är nu 18 grader på morgonen och igår var det drygt 20 på eftermiddagen efter en solig och varm dag. Sj

Lennart, har du vattentemperaturdata sparade ? Vilken vattentemp råder vid månadsskiftet sep/okt och vad skulle det motsvara för datum på vårens vattentemperatur ? Början av juni kanske ? Tänker mig liten badsjö i östergötland. Eller, kort o gott, när hop

Hittade en bra sida för vattentemperaturhistorik, http://badplatsen.folkhalsomyndigheten.se/

Klicka på BADDATA till vänster i menyn, sedan väljer man ORT och vidare SJÖ och sist SÄSONG och PARAMETER (vattentemperatur ex).

Tyvärr får jag bara mätdata frå