Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVekt-trening for sykkelben.
You need to log in to create posts and topics.

Vad är benpress och benböj? Knäböj för mig är en skivstång på axlarna och gå ner med vikten tills låren är parallella med marken och upp igen. Är det samma som ni menar med benböj?

Benböj och knäböj är samma sak. Benpress är en maskin.

För att lägga på sig massa måste man ligga på ett kaloriöverskott, om man inte gör det blir man inte tyngre. Ingen anledning till oro alltså för cyklister som vill bli starkare.

Vänta nu!
Har jag förstått helt fel hela mitt liv?

Det är väl totalt tvärt om? Tunga lyft med få repetitioner bygger massa och många repetitioner lätt ger spänst, uthållighet och styrka (fast inte lika snabbt)?

Var precis på ett föredrag med Fredrik Ericsson som sa att man som uthållighetsidrottare/cyklist skulle sky reps på 7-15 som pesten. Enda styrketräningen som han körde som proffs var maximal styrka 3-5 reps eller uthållighetsstyrka med reps över 15. Allt

Robin: Tunge løft gir styrke og spenst, reps mellom 6-15 bygger masse og over 15 gir utholdende muskler.

Fikk ett tips om å trene styrke før/etter syklingen, og ikke på egne dager, da beina ikke blir restituert godt nok mellom hver økt. Gir vel ikke like

Huruvida benstyrka är bra är väl ganska omdebatterat. Starka muskler har man nytta av men det är sällan styrkan i sig, utan snarare syresättning och explosivitet, som är den svaga länken.

Benstyrketräning behöver inte vara dåligt, men jag är lite inne på

Johan Asperyd: Ja, det er mange som sverger til styrketrening skal foregå på sykkelen.
Såkalt styrketråkk: tunge gir med lav puls(intensitet). Også spesefikk bakketrening også på tunge gir med lav intensitet.
Denne treningen i bakke må ikke forveksles me

Det räcker att klara 6.8 kg.

Hva med de andre 80 kg, David. De opppå sykklen.