Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVem har rätt? Armtag i crawl.
You need to log in to create posts and topics.

12

Min simskolefröken (ja, hon ser verkligen ut som en liten fröken! ;)) säger att armtaget i crawl under vattnet ska vara ganska rakt - dvs handisättning i vattnet och sen ett typ rakt drag genom vattnet med rak arm med tryck hela vägen, sen böja upp armbåg

Lägger ingen värdering i vem av dom två som har rätt. Men jag kan dela med mig om hur jag försöker träna och vilket armtag (under vattnet) jag försöker efterlikna mest.

Länken nedan visar ca 35s in i klippet hur jag vill att mitt egna armtag under vattne

Hon simmar ju precis så som min man menar att man ska. Hon rör ju armen i en utåtroterad rörelse och avslutar rörelsen med böjd armbåge. 🙂

Jag säger inte att det är rätt, bara att det är ett armtag under vattnet jag själv försöker efterlikna 😉

// JoFo

Kan tipsa om att det finns ett redskap för att träna "rätt", en kringla; går inte simma fel
http://www.simbutiken.se/se/art/finis-forearm-fulcrum-senior.php?grp=1051283

Simning utveckla och din man slutade ett tag sidan skulle jag gissa.

Där finns flera styles och både är rätt bero på vad du vill få ut. Bäste är om man hitta eget som fungera. Jag har ett armtag som ser ut mer som ett ? Än ett S.

Läste nyligen i något relativt nytt nr av tidningen Triathlon plus att forskare vi nått universitet kommit fram till att ett rakt och djupare drag ger högre fart än ett grundare S-format. Nackdelen var att det är jobbigare med det djupa raka draget.
Om j

Det var ju rätt många år sedan jag slutade japp. De får visa lite mer simning på TV helt enkelt. De brukar ha bra undervattensbilder på simmarna där.

Fler och fler tycks förorda ett rakt armtag framför det traditionella s-formade taget, bland annat den här artikeln från i somras. Som Benjamin nämner ovan så menar man också i artikeln att det kräver mer av simmaren i fråga om styrka och att man är vältr

En sak som också ändrats - och som kanske är en del av orsaken till dragets förändring - diskuterade jag med en av våra tränare förra veckan. Man brukade ju tidigare tala om att man skulle sträcka ut framåt vid isättningen, men numera menar man att det in

12