Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVem har rätt? Armtag i crawl.
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag gillar de armtag som beskrivs på den här sidan:

http://www.swimsmooth.com/catch.html

Nån postade länken ovan tidigare också. Att putta vattnet bakåt låter rimligt i mina öron och sen verkar det som att risken för axelskador ökar när man använder "S

Det här har varit upp till diskussion tidigare. Jag har fortfarande inte förstått nyttan med att dra som ett "S" eller "?" eller andra underliga varianter. Vill man inte sträva efter att hela tiden få så mycket tryck som möjligt RAKT bakåt för att få maxi

Jag har för mig att jag läste någonstans att anledningen att man kom på S-pull var att man ville ha längre väg för armen att gå och genom det kunna trycka längre tid.

Men, jag håller med Ice Man. All rörelse som inte är bakåt borde ta energi i sidled och

Marcus:
Genom att vrida handen så att den alltid rikta sig bakåt (till en vis grad) kan du drag din arm hur du vill och fortfarande gå framåt.

Det är en av de störste anledning att man har skovel övningar (sculling). att lära sig hur och var du kan fång

Jag har hört att anledningen till s-drag är att komma åt stillastående vatten. Rakare drag skjuter bakåt vatten som redan har satts i rörelse bakåt.

Handlar väl om dels att fånga vatten, dels att trycka det åt rätt håll? Om man fångar vattnet bättre genom att inte dra rakt bakåt utan i en kurva, om hur effektiv man är när man trycker vattnet snett nedåt/uppåt.

Nu är jag en kass frisimmare, men det ä

Om jag fattat rätt gällande nyttan med rak djup arm så handlar det om lyftkraften uppåt d.v.s. dy flyter högre vilket minskar motståndet i vattnet.
Detta kräver dock bra rotation och mer styrka.

Samtidigt är det ju så att om du trycker ner vattnet med handen framför dig kommer benen att sjunka ungefär lika mycket som överkroppen lyfter, o det behöver inte ge någon fördel totalt sett - tvärtom

12