Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVerkligheten i 3D?
You need to log in to create posts and topics.

12

Är det någon smart matematiker som kan reda ut en fundering jag har när jag springer? Min runda som jag mätt upp till 10 km med kartfunktionen här på Funbeat är sannerligen inte platt och borde således vara längre än vad denna 2-dimensionella kartan visar

Jag fattade långt ifrån allt du skrev *gapskrattar* men jag har samma fundering. Vill också veta den "egentliga" sträckan på min 5 km runda som har några rejäla backar!

Det finns karttjänster som tar höjdskillnaderna i beräkning, bl.a. Garmins motiobased, men den har man ju ingen nytta av utan Garminklocka. Här har jag själv kommit upp i ganska rejäla skillnader vid längre pass. Jag vet inte om Google Earth möjligen har

Testa mapmyrun.com, där ser man även höjd. Lite pilligt, men man kanske inte behöver kolla varenda runda?

Länskartor gör det inte kan jag konstatera efter en koll här. Höjdkurvor finns ju på deras kartor men längden är platt iaf.

Vore kul om nån har koll på hur det ligger till med Google Earth.

Helena: Testade mapmyrun nu och den verkar intressant men de mindre stigarna
finns inte med som jag kunde se. Men tack för kul länk!
🙂

intressant fråga, den ska man klura lite på... borde ju gå att räkna ut på nått sätt 🙂

Gör väldigt liten skillnad. En backe som är 1 km lång på kartan och har 20% stigning (rätt så brant backe) ger bara ca 20 meter extra i verkligheten.

Visst har hypotenusan en betydelse men bara matematiskt. löpmässigt saknar det värde. På en 10 meter hög backe som är 100 meter lång (en ganska kraftig backe) skilder 2D och 3D sträckan sig ca 5 dm. Och den nogrannheten är svår att hålla, både i mätning o

Tack Helena! mapmyrun var riktigt bra - förlängde dock bara min runda med 160 meter men banprofilen jag fick fram där var riktigt skoj.
Vad backig min runda är...från 48 meter ö h ner till 4 och sen upp t 48 igen! Och pendling mellan 35 och 5 m.ö.h därem

12