Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelvevarmslängd
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar hur mycket det påverkar att minska eller öka vevarmslängen med 2.5 eller 5 mm förutom att man får justera sadelhöjden lika mycket.
Visst, rent fysikaliskt så minskar eller ökar vridmomentet en aning med samma kraft på pedalen. Men hur mycket på

"Men hur mycket påverkar det rent subjektivt."
Jeg forstår hva du tenker på, men en velger lengde etter sin egen benlengde.

Det opptimale er at en skal ha en loddlinje gjennom pedalakselen og ytterst på kneskålen, når pedalarmen er vannrett.

For å oppn

Jag har kört mtb under flera år med 175mm. För ett par år sedan var jag och en polare ute och körde grusväg, han hade sin nya cykelcross som jag fick provcykla, men jag bytte tillbaka nästan direkt, jag tyckte det var trögt eller en aningen jobbigare. Så

Jag har 175 på racern och crossen, 172.5 på triathloncykeln och 170 på fixien. Kan det märkas? Jo, kanske. Gör det skillnad? Tveksamt.

Inom triathlon argumenterar många för fördelarna med kortare vevar - man kan ha sadeln högre och därmed ryggen mer hori

Det där var intressant. Du har kortare vevar på en tempo. Det handlar just om en tempo för min del
Vad jag hört tidigare är att man gärna har längre vevar i tempo både för högre "utväxling"/vridmoment och att man sitter längre fram än på en racer.
Det bl

Det är stor skillnad på 2.5 mm i vevarmslängd och det märks.

Bild:äsch

Bytte från 170 till 175 på en mtb för an massa år sedan och tyckte då det gjorde väldigt stor skillnad.

Kör nu 175 på mtb och 172,5 racer och märker ingen större skillnad på själva vevlängden men så klart helt olika cyklar med olika utväxling blir ju än

Jag har precis testat två olika nästan likvärdiga vevpartier på trainern , 170 mm och 172.5mm. Jag blev förbluffad över skillnaden. (Det är samma kransar men 170 mm är tyngre)
172,5 är Shimano 105 5600
170 är Shimano r550 nonserie

(R550 är om jag förståt

Klossarnas tjocklek har ingen direkt betydelse för cirkelrörelsen.