Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelvevarmslängd
You need to log in to create posts and topics.

Hur lång e du, Per?

Jag är 181 cm.
Hur mycket klossarna bygger har inverkan på sadelhöjd och hur långt ner du kommer men det kanske är fel att påstå , som jag gjorde, att man kan jämställa det med en storlek större vevparti.
Måste tillägga att jag testat vid flera tillfälle

När du utnyttjar mest effekt så trycker du mellan kl 13-17 och där har klosshöjden extremt liten betydelse.

I så fall är det troligen endast vevarmarnas längd som har betydelse.

Dels beror det på var du cyklar och dels på hur bra trampteknik du har.
Sedan går det alltid att träna sig till en bättre förmåga att kunna växla mellan olika vevarmslängder o cykelpositioner.

För mig så är vevpartiet ihop med ramen den komponent på cykeln som påverkar min cykling mest.

Haralla vevpartier samma bredd (eller vad det nu heter)? En del motionscyklar är ju irriternade på så sätt att pedalerna sitter väldigt långt från varandra i sidled, men jag vet inte om det finns nån standard?

Vevlager á la Shimano går i alla fall att få med diverse olika längder på axeln.

Jag märker ingen skillnad på 2.5 mm. Jag tvivlar på att jag skulle märka 10 mm heller. Vevarmslängd är en av alla dessa saker som innehåller mer placebo än vetenskap...

Har du lätt för att hålla hög kadens under lång tid använd korta vevar.
Gillar du däremot en lägre kadens använd längre vevar. Alltså mycket beror på lång du är. Långa ben betyder ofta att det känns behagligare med en lägre kadens.