Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVevarmslängdsfråga
You need to log in to create posts and topics.

12

Ska man ha olika längd på vevarmarna beroende på om det är en tempocykel eller en linjecykel? Om Ja varför?

Varför skulle man vilja ha olika längder?
Vevarmslängden är, vad jag förstår, endast beroende av vilken benlängd man har.

/Markku

Tja, med längre vevaxlar får man ju mer kraft i trampet. Tänk er t.ex. att cykla med endast 100 mm vevaxlar... Inte så roligt. Sen blir det ju en större cirkel som benen rör sig i och det är väl snarast det som kan ställa till det med lite längre vevaxlar

Jag har läst att det finns EN ideal längd, så frågan kvarstår: varför välja något annat?
Om någon anser att det finns olika längder beroende på typ av cykling, vore det intressant att få veta skälet till det.

/Markku

Det kan vara idé att komma ihåg att det bara skiljer knappt tre procent mellan 170 och 175 mm...

Det betyder alltså att det vid samma effekt och kadens krävs ca tre procent mindre kraft om man har 175 mm, och att det krävs ca tre procent högre kadens med

Enligt Sheldon Brown är det inte så viktigt (http://www.sheldonbrown.com/cranks.html), som han säger: "vi använder alla samma trappor". Det verkar mest vara en vanefråga.

Biomekaniskt och sett ur kadens då?

Ja, Jonas, som sagt är skillnaden i kadens och kraft knappt tre procent mellan de två längderna (för de flesta är det just 170-175 mm som det handlar om). Hur mycket det känns är nåt att fundera på. Det normala intervallet mellan två olika växlar på en 18

Just alltför långa vevarmar kan vara ett problem, man sträcker knät mer än man är van vid. Allt enligt Sheldon, det låter rimligt.

Fredrik: Det beror på din kadens, styrka, syreupptagning, tävlingsbana, tävlingstyp och var du har spurtklossen.

12