Quote from Guest on 7 October 2008, 16:50Ska man ha olika längd på vevarmarna beroende på om det är en tempocykel eller en linjecykel? Om Ja varför?
Ska man ha olika längd på vevarmarna beroende på om det är en tempocykel eller en linjecykel? Om Ja varför?
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 17:00Varför skulle man vilja ha olika längder?
Vevarmslängden är, vad jag förstår, endast beroende av vilken benlängd man har./Markku
Varför skulle man vilja ha olika längder?
Vevarmslängden är, vad jag förstår, endast beroende av vilken benlängd man har.
/Markku
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 18:26Tja, med längre vevaxlar får man ju mer kraft i trampet. Tänk er t.ex. att cykla med endast 100 mm vevaxlar... Inte så roligt. Sen blir det ju en större cirkel som benen rör sig i och det är väl snarast det som kan ställa till det med lite längre vevaxlar
Tja, med längre vevaxlar får man ju mer kraft i trampet. Tänk er t.ex. att cykla med endast 100 mm vevaxlar... Inte så roligt. Sen blir det ju en större cirkel som benen rör sig i och det är väl snarast det som kan ställa till det med lite längre vevaxlar
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 18:52Jag har läst att det finns EN ideal längd, så frågan kvarstår: varför välja något annat?
Om någon anser att det finns olika längder beroende på typ av cykling, vore det intressant att få veta skälet till det./Markku
Jag har läst att det finns EN ideal längd, så frågan kvarstår: varför välja något annat?
Om någon anser att det finns olika längder beroende på typ av cykling, vore det intressant att få veta skälet till det.
/Markku
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 19:01Det kan vara idé att komma ihåg att det bara skiljer knappt tre procent mellan 170 och 175 mm...
Det betyder alltså att det vid samma effekt och kadens krävs ca tre procent mindre kraft om man har 175 mm, och att det krävs ca tre procent högre kadens med
Det kan vara idé att komma ihåg att det bara skiljer knappt tre procent mellan 170 och 175 mm...
Det betyder alltså att det vid samma effekt och kadens krävs ca tre procent mindre kraft om man har 175 mm, och att det krävs ca tre procent högre kadens med
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 19:14Enligt Sheldon Brown är det inte så viktigt (http://www.sheldonbrown.com/cranks.html), som han säger: "vi använder alla samma trappor". Det verkar mest vara en vanefråga.
Enligt Sheldon Brown är det inte så viktigt (http://www.sheldonbrown.com/cranks.html), som han säger: "vi använder alla samma trappor". Det verkar mest vara en vanefråga.
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 19:19Biomekaniskt och sett ur kadens då?
Biomekaniskt och sett ur kadens då?
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 19:44Ja, Jonas, som sagt är skillnaden i kadens och kraft knappt tre procent mellan de två längderna (för de flesta är det just 170-175 mm som det handlar om). Hur mycket det känns är nåt att fundera på. Det normala intervallet mellan två olika växlar på en 18
Ja, Jonas, som sagt är skillnaden i kadens och kraft knappt tre procent mellan de två längderna (för de flesta är det just 170-175 mm som det handlar om). Hur mycket det känns är nåt att fundera på. Det normala intervallet mellan två olika växlar på en 18
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 19:53Just alltför långa vevarmar kan vara ett problem, man sträcker knät mer än man är van vid. Allt enligt Sheldon, det låter rimligt.
Just alltför långa vevarmar kan vara ett problem, man sträcker knät mer än man är van vid. Allt enligt Sheldon, det låter rimligt.
Quote from Funbeat user on 7 October 2008, 20:53Fredrik: Det beror på din kadens, styrka, syreupptagning, tävlingsbana, tävlingstyp och var du har spurtklossen.
Fredrik: Det beror på din kadens, styrka, syreupptagning, tävlingsbana, tävlingstyp och var du har spurtklossen.