Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVevparti Fråga?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har precis köpt mig ett nytt vevparti till racern.
Det nya är 172,5 mm och det gamla som satt på var 170 mm.
Innebär nu detta att jag måste sänka sadeln lite för att få samma sitt höjd som förut?
Tacksam för svar...

Troligtvis ja. Det märker du.

När det ändå pratas vevparti passar jag på och slänger in en fråga. Jag har drabbats av "knakljud" i vevpartiet på min ena cykel vid hård belastning, och fått analysen av kunniga att vevpartiet troligen behöver tas isär och fettas in. Någon som har en upp

Är det Ultegra så är det säkert Holowtech. Inte svårt alls men det krävs lite specialverktyg. Börja med att ta av pedalerna,och rengör gängorna och fetta in och sätt på.

Svårt å förklara här, men läs här: http://www.parktool.com/blog/repair-help/external

Hade samma problem efter inte så många mil och byte till nya trampor löste problemet. Den ena var helt enkelt utsliten och knakade vid belastning. Förslag om smörjning låter som en utmärkt första åtgärd!

Vill bara tillägga, är ni 100 på att det vevpartiet? I nästan alla fall när jag har knak, så är det torrt i sadelstolpen. Ta loss den, torka ren och fetta in och sätt i. Är det kolfiber stolpe använd kolfiberpasta.

Men senast jag hade knak så sa alla att

och vem byggde dom hjulen?

Haha! En gedigen felsökningsmanual av Bruse! Tackar!
Kommentar till frågan. Drabbades i somras även av rejält knakande som först föreföll peka mot vevpartiet men till sist visade sig vara utslitna framhjulslager. Vi var flera som lyssnade och kände. Summa

@Bruse

Har samma undran som Fp David...

Vem byggde dom hjulen ? nån tysk ?

Ja nån tysk. Men det var på svenska vägar med kvalitet från 1700-talet de kördes på.

12