Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVevparti Fråga?
You need to log in to create posts and topics.

12

Helmut Canyon?

Med tanke på de gedigna erfarenheter som redovisats ovan måste jag väl medge att det förmodligen kan vara nåt annat än vevpartiet. Jag har helt enkelt antagit att det är det då ljudet uppträtt vid hårdare tryck på pedalerna. Samtidigt uppkom det förvisso

Dra åt kassetten, den punkten glömde jag!

Om det bara knakar när du sitter men inte står, så är det med stor sannolikhet sadelstolpen.

Hade samma problem. Absolut vevpartiet...trodde jag, men efter omfattande felsökning visade det sig att jag dragit sadelklämman lite för hårt så en minimal osynlig spricka uppstått i sadelstolpen i kolfiber.
Numera drar jag jag med momentnyckel....

Jag har dragit min sadelstolpe med momentnyckel sen jag köpte cykeln i våras - men jag ska ändå testa att ta loss sadeln, lägga på ny karbonpasta och dra fast den igen. Bruses tips om att jämföra stående och sittande är också utmärkt så det ska jag förstå

Ha ha, ja sadelstolpar kan man bli galen på, säkraste tipset att utesluta den är att helt enkelt pröva utan i en backe, tex.
Alltid skönt att utesluta en knak källa 100%

Se upp så ni inte glömmer bort er 😉

edit, mitt knak fortsatte 🙁

jag hade knak i min cykel, visade sig att jag behövde spänna styrlagret... detta knakade när jag stod upp och trampade på för fullt.

12