Quote from Guest on 26 May 2009, 21:01Köpte en ny räser för ett par månader sedan. En Trek 1.7 (aluram med kolfiberframgaffel. Shimano 105-komponenter. Bontrager SSR-fälgar.) Först i början fungerade den helt perfekt. Efter drygt femtio mil började framgaffeln vid lätt bromsning vibrera/skaka
Köpte en ny räser för ett par månader sedan. En Trek 1.7 (aluram med kolfiberframgaffel. Shimano 105-komponenter. Bontrager SSR-fälgar.) Först i början fungerade den helt perfekt. Efter drygt femtio mil började framgaffeln vid lätt bromsning vibrera/skaka
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 21:11Skevt framhjul?
Skevt framhjul?
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 21:18Håller med - skevt framhjul!
Håller med - skevt framhjul!
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 21:21Nej, framhjulet är inte skevt. Rakt och fint som en fura. Dessutom är vibrationerna mycket mer högfrekventa än rotationsfrekvensen på hjulet (eller del därav).
Högaktningsfullt
Hans B
Nej, framhjulet är inte skevt. Rakt och fint som en fura. Dessutom är vibrationerna mycket mer högfrekventa än rotationsfrekvensen på hjulet (eller del därav).
Högaktningsfullt
Hans B
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 21:27Jag hade liknande problem på min singlespeed – att framgaffeln skakade när man bromsade. Men det var löst styrlager och det hade du redan kollat? Om du står bredvid cykeln, bromsar hårt både bak och fram och försöker gunga cykeln fram och tillbaka ... kän
Jag hade liknande problem på min singlespeed – att framgaffeln skakade när man bromsade. Men det var löst styrlager och det hade du redan kollat? Om du står bredvid cykeln, bromsar hårt både bak och fram och försöker gunga cykeln fram och tillbaka ... kän
Quote from Bertil Nolheim on 26 May 2009, 21:47Har du juste toe-in på bromsklossarna? Eller kan det vara så att hugger lite?
Har du juste toe-in på bromsklossarna? Eller kan det vara så att hugger lite?
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 22:02Håller med Lars men jag beskriver det på svenska... Framdelen på bromsklossen ska träffa fälgen först, justera om det inte är fallet.
Håller med Lars men jag beskriver det på svenska... Framdelen på bromsklossen ska träffa fälgen först, justera om det inte är fallet.
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 22:25>Tobias
Nej, inget glapp.>Mange
Nej, ingen toe in. Min cykelhandlare tyckte inte det skulle vara så, utan parallellt, för att ge distinktare bromsning. Och det är ju distinkt när jag bromsar. Inget mjukt där inte, utan det tar direkt. Hur mycket toe in
>Tobias
Nej, inget glapp.
>Mange
Nej, ingen toe in. Min cykelhandlare tyckte inte det skulle vara så, utan parallellt, för att ge distinktare bromsning. Och det är ju distinkt när jag bromsar. Inget mjukt där inte, utan det tar direkt. Hur mycket toe in
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 22:36Jag hade samma problem och insåg efter ett tag att det berodde på att bromsklossarna inte tog jämnt, den ena satt närmare fälgen än den andra. Detta innebar att hjulet trycktes lite åt sidan då jag bromsade, vilket gav upphov till vibration. Men detta har
Jag hade samma problem och insåg efter ett tag att det berodde på att bromsklossarna inte tog jämnt, den ena satt närmare fälgen än den andra. Detta innebar att hjulet trycktes lite åt sidan då jag bromsade, vilket gav upphov till vibration. Men detta har
Quote from Bertil Nolheim on 26 May 2009, 22:401 mm ut från från fälgen i bakkant av klossen.
Jag har ingen toe in på de långa klossar jag har på MTB & touringcykel men däremot på de korta på racern. De långa är osymmetriska, mer kloss bakom fästet.
1 mm ut från från fälgen i bakkant av klossen.
Jag har ingen toe in på de långa klossar jag har på MTB & touringcykel men däremot på de korta på racern. De långa är osymmetriska, mer kloss bakom fästet.