Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonVikt eller max aero?
You need to log in to create posts and topics.

Utveckla gärna Lars ang. skillnaden mellan gamla och nya aerohjul?

Ytterligare en fråga till er som har koll:
I dagsläget rullar jag på Fulcrum Racing 5 med Schwalbe Durano. Känns det bra med skillnad med ett par aerohjul och t.ex. Schwalbe Ultremo ZX?

Kollade på FLOs datablad och där är det ingen (i stort sett) skillnad på "dragen-luftsuget" mellan deras 60- och 90 profil...

Men vad menas med "degrees of yaw"? Hur vinkeln är rakt framifrån?

Håkan C: eller så gör man både ock och spara mycket 🙂

Skillnaden mellan dom nya och gamla aerohjulen ser man lätt på bilden nedanför,

BILD:www.flocycling.com/images/FLO_Fairing_History_aero.png

Dom nya har en betydligt bättre profil vilken gör hjul

Den länken har en tabell som jag tycker var riktigt intressant, tar upp luftmotståndet för de flesta typer av cyklar, tack 🙂

Läste på om Flo - kände inte till dem tidigare (novis) men verkar ju vara riktigt gott alternativ till leta begagnade hjul eller Mavic Cosmic Carbone SL som är i samma prisklass men som det verkar råda delade meningar om.

Någon som har några erfarenheter

Hr Ackerot var väl bland de första att beställa Flohjul, och jag väntar alltjämt på en uttömmande recension (H)

Hur stor blir skillnaden i kantvind mellan hög och lågprofil hjul?

Edit: tilläggsfråga: Siffran efter på ett hjul är väl fälgens höjd, eller har jag missförstått? Enligt artikeln ovan är luftmotståndet större med FLO90 än FLO60 - vad finns det för anledn

Stefan: jag väntar på att få ge mig ut och testa dom.

Men jag har lånat ut dom till några vänner som var intresserade och alla har beställt! dom har testa flera andra alternativ typ Cosmic Carbon. Samtliga tycker att hjulen känns helt underbara.

Anledni

Jag är relativt säker på att ett par fina hjul gör så liten skillnad att det inte är värt priset. Jag lär nog köpa ett par vad det lider i alla fall, men mest för att det ser bra ut 😀

Vid korta distanser är det minde lämpligt med tempopinnar.

Men lätt cykeln är kul 🙂 Själv hittade jag lätt aluminiumram, vilket jag vill ha ^_^

oj, du kommer säkert hinna köpa fler cyklar
Jag är inne på variera mina cyklar. Som ett par skor hahahah