Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningViktväst
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla

Är det någon som har erfarenhet av att träna med väst? I så fall;

* Hur har det fungerat?

* Upplever du det effektivt och är det rimligt att träna med väst och förvänta sig förhöjd prestationsförmåga då man hänger av sig västen och ska preste

Viktväst borde väl vara ungefär som att springa med ryggsäck? Ibland springer jag med ryggsäck, men det är mest för att man behöver ta med ombyte. Annars skulle jag aldrig springa med extra vikt, förstår inte riktigt syftet. Nackdelar är väl att man riske

När brorsan tränade inför bestigandet av Aconcagua brukade han vara ute med en 20 kg ryggsäck och springa i Uppsalas löpspår. Detta för att orka vandringen med 70 kg packning (de fick gå två gånger mellan lägren för att få med allt, så det blev 35 kg + 35

En väst ska väl fördela extravikten på ett bättre sätt än en ryggsäck gör (klump på ryggen ändrar balansen mer) men annars så ... testa? Kan du låna en?

För oss med "något förhöjt BMI-värde" så är ju detta en larvig disskussion. Västen sitter redan tight inpå...

Men jag gissar att knäna kan ta skada med överdriven form för denna träning för de med normalt BMI-värde.

Annars brukar ju de riktigt tuffa dra

Sprungit i uppförsbakar med däck efter sig har man ju gjort ett par gånger, men det här med väst är jag också lite nyfiken på. Funderat på de här med tyngder, skulle va kul om nån med erfarenhet kunde berätta.

Kan du inte kuta med en fru på axlarna istället? Det finns ju tävlingar i Finland i grenen dessutom.

Daniel,

😀