Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVila efter lopp
You need to log in to create posts and topics.

12

Är något jag funderar på mycket nu!

Hur vet man att man vilat tillräckligt? Vilka parametrar tittar man på? Vilopulsen borde vara en, men finns det flera?

Beror på - vilat tillräckligt för vad? Kan man bara röra på sig utan att det känns som om kroppen ska gå av kan man jogga lite lugnt - det brukar hjälpa återhämtningen. Hårda fartpass kan man vänta med tills det känns normaljobbigt att hålla ett distanste

Bara för att man ska vila så behöver man inte koncentrera sig på att köra fjärrkontroll. Som i inlägget ovan: kör lugnt, gärna lätt löpning eller cykling eller simning för att få snurr på blodet och värma upp musklerna. Det behöver inte vara långa pass el

fast det där tror jag ingen kan svara på.
Om du så väntade ett år så skulle det ju kunna sammanfalla med att du blev förkyld...

då är det väl därför som jag tycker att det är så svårt 🙁

Fast å andra sidan så frågade jag efter parametrar, inte efter absoluta mått... Jo jag tror att det är vilopulsen...

Jag kan inte heller komma med något bra svar, men vilopulsen är nog ganska bra att ha koll på.

Man är alltid mer infektionskänslig efter att ha tagit ut sig fysiskt. Hur snabbt man återhämtar sig hör ihop inte bara hur man tränar eller inte tränar efteråt. Utan också med hur man äter och sover. Det behövs extra mat och extra sova efter lopp! Att hi

Eftersom det är så otroligt individuellt så får man prova sig fram. Visst kan vilopulsen ge en aning om hur kroppen mår, men den kan vara helt normal fast kroppen inte är det s a s.
Mitt sätt att få reda på hur jag mår efter ett lopp är att ge mig ut på e

Det är nog väldigt individuellt hur kroppen reagerar när man springer och inte vilat tillräckligt, man måste lära känna sin egen kropp. Typiska tecken för mig när jag är slutkörd och behöver vila är när jag springer och:
- jag blir varm men svettas dåligt

Mitt första tecken på slutkördhet och att jag inte är färdigvilad är; jag vill inte!

Att inte vilja träna, fast det är det bästa jag vet, är ett varningstecken för mig.

I övrigt efter ett lopp eller långpass; om denna känsla inte infinner sig, testar j

12