Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Vilka pass är bäst att köra dagarna efter varandra:
först tempopass/intervall sedan distans 10km
eller
först lätt distans 6km sedan distans 10 km?

Tränar ca 25 km i veckan på 4 pass och håller på att bygga upp mängden.
Vill inte bli skadad.

M:dist 5km, Ons: intervall/snabdist, Tor: dist 5km, Lör/sön: 10km är mitt förslag. Anledningen är att jag tycker det brukar vara skönt att röra mig dagen efter ett riktigt hårt pass. Du återhämtar dig bäst de första <12h. Tycker du har en bra plan att int

Jag vill gärna köra både lördag och söndag eftersom att det är då jag har mest tid. Därför vill jag gärna köra 10km passet på helgen också. Kan man få det att funka eller är det dumt att ha ett långpass dagen innan eller efter att annat pass?

Kör isåfall föreslagna on/to pass på helgen och flytta långpasset till on eller to.

Vilodag FÖRE ett hårt pass är det viktigaste annars blir det inte så bra resultat.

Det är alltså inte så smart att ha ett långpass i samband med ett annat pass?

Hanna> Om du inte har tid i veckorna till att ladda mentalt eller tidsmässigt för hårdare/längre pass så kan det vara mycket smart att köra dem på helgerna istället. Det är inte bara vilka pass man kör som sätter gränsen för vad kroppen tål utan att bli s

Jag har provat med pulsklocka. Har jag haft ett distanspass dagen före ett hårt pass så orkar jag helt enkelt inte få upp pulsen. Musklerna är för slitna.

Kör jag distanspass dagen efter ett hårt pass spelar det inte så stor roll eftersom jag aldrig kör

Viktigare att vara pigg till intervallerna/snabbdistansen än långpasset. Så intervallpasset på lördagen och långpasset på söndagen hade jag föredragit för att få ut maximalt av träningen.

Jag kör intervaller (kvalitet) på lördagen och sedan ett långpass på söndagen. A och O är att se till att hålla sig till rätt farter. DVS inte maxa intervallerna utan att hålla rätt fart beroende på syftet med intervallen.