Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Då man tränar aerobt tänker man väl mest på långa löppass, jag gör det iaf.
Fördelarna med att träna aerobt är: (orkar inte översätta det men ni ska nog förstå vad det står ändå)

Among the recognized benefits of doing regular aerobic exercise are:

Utan att svara på frågan men först och främst: kroppen är EN helhet. Alla delar behöver, och kommer att, tränas mha variation.

Ur ett vetenskapligt perspektiv må det vara intressanta frår. Ur ett praktiskt perspektiv har löpare och tränare genom åren pro

Varför inte köra alla delar i ett pass? sk Kenyansk löpning. Starta passet i lugn fart (nedre delen av aerob zon) öka progressivt (typ varannan km) och sista kilometrarna skall gå nära/i tröskel fart. Totalt ca 10k ge och ta några km beroende på vilken ni

--> G-man: Jaså, heter det kenyansk löpning?

Då har vi kört många sådana pass på 80-talet, fast runt 30 km. 4.15-4.20/km första milen, kring 4-tempo andra milen och nedåt 3.30-3.40/km sista milen, med sluttid 1.52-2.05.

Fast det skedde nog inte progress

Ja, och så befann ni er inte i aerob zon hela passet 🙂 (eller så gjorden ni det om ni var väldigt snabba)
Kenyanerna tränar väldigt mycket sådana här pass och uttrycket "kenyansk löpning" syftar på det, men det är nog ingen vedertagen definition.

Jag tror amerikanerna brukar kalla det "progression run".
http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=4862
http://www.letsrun.com/2005/jkfitness.php

Just det. Progression run -A kenyan secret everyone can use 🙂

Jag skall köra mycket sånt i vinter.

Jag har börjat försöka köra såna pass men det är ju så jäkla svårt att springa långsamt i början! Det är ju då man är pigg! Definitivt bra träning för psyket också!

Jag tänker alltid så här: första kilometern spelar ingen roll. Den får gå hur långsamt som helst. På så sätt kan jag få upp den i 6,5-7 minuter, vilket jag betraktar som en lyckad inledning. Sedan gäller det att öka väldigt långsamt om man inte vill nå

Ett bra sätt att springa progressivt - som jag har väldigt svårt att döpa till kenyanskt eftersom det är en universell metod - är att använda sig av en varvbana som är ngr km lång.

En naturlig utveckling är att springa fler varv för varje vecka eller på