Quote from Guest on 22 May 2011, 20:33Kanske någon klok här på funbeat kan hjälpa mig? Jag ska springa min första mara i Stockholm nästa helg. Tycker jag har tränat ordentligt (även om jag sprungit väldigt kort och sällan om jag jämför mig med andra här). Mitt mål är först och främst att komm
Kanske någon klok här på funbeat kan hjälpa mig? Jag ska springa min första mara i Stockholm nästa helg. Tycker jag har tränat ordentligt (även om jag sprungit väldigt kort och sällan om jag jämför mig med andra här). Mitt mål är först och främst att komm
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 20:434:30 eller 4:45 - det kan ingen svara på utan du själv. Men du behöver absolut inte ha drickabälte, totalt onödigt. finns vätska så det räcker. Lycka till!
4:30 eller 4:45 - det kan ingen svara på utan du själv. Men du behöver absolut inte ha drickabälte, totalt onödigt. finns vätska så det räcker. Lycka till!
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 21:55Enkelt. Starta med, och håll, 6:45-tempo för en måltid på 4:30. Om du känner att du har krafter över vid 30 km kan du öka där.
För vätska kan du fylla en enkel 0,5L petflaska och ta med ffrån start så kan du skippa första vätskekontrollerna där det är so
Enkelt. Starta med, och håll, 6:45-tempo för en måltid på 4:30. Om du känner att du har krafter över vid 30 km kan du öka där.
För vätska kan du fylla en enkel 0,5L petflaska och ta med ffrån start så kan du skippa första vätskekontrollerna där det är so
Quote from Elias Engqvist on 22 May 2011, 22:50En liten kommentar bara: Hur kan du säga att du tränat ordentligt om du gjort det sällan och kort? För att kunna springa på bra måste de allra flesta ha gjort en hel del långpass och tränat ofta!
Risken är annars stor att du får väldigt ont redan efter
En liten kommentar bara: Hur kan du säga att du tränat ordentligt om du gjort det sällan och kort? För att kunna springa på bra måste de allra flesta ha gjort en hel del långpass och tränat ofta!
Risken är annars stor att du får väldigt ont redan efter
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 23:09Om du har sprungit Lidingöloppet så är det en bra tumregel att hålla ungefär samma snitthastighet. Gör du LL på tre timmar jämnt så kan du testa att gå ut i 6:00 /km.
Om du har sprungit Lidingöloppet så är det en bra tumregel att hålla ungefär samma snitthastighet. Gör du LL på tre timmar jämnt så kan du testa att gå ut i 6:00 /km.
Quote from Funbeat user on 22 May 2011, 23:24Tittade lite i din träningskalender. Du har ett fåtal pass som gått under 6 min/km tempo, att då gå ut i den farten är för snabbt anser jag. Samtidigt kommer du troligtvis dina ben ta slut innan din lungor och hjärta gör det. Är benen stela och tunga kan
Tittade lite i din träningskalender. Du har ett fåtal pass som gått under 6 min/km tempo, att då gå ut i den farten är för snabbt anser jag. Samtidigt kommer du troligtvis dina ben ta slut innan din lungor och hjärta gör det. Är benen stela och tunga kan
Quote from Funbeat user on 23 May 2011, 08:04Problemet är att i början kan 5:30-tempo kännas just lugnt och behagligt. Det svåra är att behärska sej och redan från start hålla ett lågt tempo som kommer ta dej de fyra milen.
Problemet är att i början kan 5:30-tempo kännas just lugnt och behagligt. Det svåra är att behärska sej och redan från start hålla ett lågt tempo som kommer ta dej de fyra milen.
Quote from Funbeat user on 23 May 2011, 14:56Christer; Jag tycker att jag har tränat helt ok MEN om jag jämför mig med andra på funbeat så har jag sprungit mycket kortare pass. Jag har varje helg efter jul (som jag varit frisk) sprungit långpass, vilket för mig innebär 18-22 km (och ett 27 km pass).
Christer; Jag tycker att jag har tränat helt ok MEN om jag jämför mig med andra på funbeat så har jag sprungit mycket kortare pass. Jag har varje helg efter jul (som jag varit frisk) sprungit långpass, vilket för mig innebär 18-22 km (och ett 27 km pass).