Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken sida bör man möta mötande …
You need to log in to create posts and topics.

En liten händelse på en promenad/löparspår i Nackareservatet.
Kommer cyklande uppför och håller mig på höger sida, möter löpande dam som också håller min höger, i stället för att byta sida viftar hon med handen att jag ska passera på vänster sida, hon säg

Jag håller med du! 🙂

Vi mötte en cyklande varelse idag som nog trodde vi har vänstertrafik i Sverige. Om han ens såg oss, för han tittade ner i marken. Nu var vi på cykelbanan för att det blåste så kraftigt att det kändes säkrare...

jag brukar nog hålla vänster på min breda cykel/gångväg (säröleden) när jag springer och till höger när jag cyklar.

Man får ju skilja på om det är en markerad cykel och gångbana med streck i mellan. Då håller ju alla sig på sin sida och möter dito inom sin bana.

Håller alltid till höger, men förstår samtidigt dom som väljer att "möta" trafiken när dom är ute och går & springer. Har även hört att det är brukligt att göra just så. Då slipper man många överraskningar.

Problemet som jag ser det, är ju när det är my

Det är just det dom inte gör.

Jag tror att hon egentligen är ute och cyklar så att säga. Regeln om att om möjligt hålla vänster gäller gående på vägren.

Edit.
Fel tråd...

Fredrik Jönsson skrev:
> Regeln om att om möjligt hålla vänster gäller gående på vägren.

Är du säker på det?
Jag har fått läta mig att den regeln gäller överallt där det finns mer än en trafiktyp,
dvs likaväl fotgängare + cyklar som fotgängare + bilar (

Ja, jag är säker på det.