Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilken storlek på cykel?
You need to log in to create posts and topics.

Det är så att jag ska köpa min första racer men vet inte riktigt vilken storlek jag ska ha.

Har fyllt i Wrench science "fit system" tabell och fått följande resultat:

WS Recommended Sizes

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-

Går det att istället köpa en st56 som nog är en normalstorlek för min längd och höja sadeln?

Lättare bygga ut än in har jag hört så en mindre är nog bättre

58 låter stort med tanke på din längd. Framförallt så riskerar styret att hamna väldigt långt fram med en normal styrstam.
Jag själv är 185 lång och har en 58 o ska definitivt inte ha en större cykel.

Jag är som dig Jens, också 178cm och kör på en scott cr1 storlek M, den passar mig bra. Kom ihåg -Det är alltid lättare att bygga "ut" cykeln.

Bry dig inte om ramstorleken. Det viktiga måttet är Overall reach.
De ramar som är 56 eller 58 kommer att ha olika långa topprör. Det är det röret du ska kombinera ihop med en styrstam och få till 64.75 cm overall reach. Styrstammen ska inte vara för ko

Christer: Jag har förmodligen flera centimeter längre innerbensmått än dig.
Det verkar vara det som avgör vilken ramstorlek man ska ha.

Enligt Canyons pps tabell så är jag bara 0.5 centimeter från storlek 58.

Långa ben och armar= stor ram??

Jens , mitt innerbensmått är 86cm

Jag förstår att du är förvirrad. Måttet som avses är c-c (56 cm) horisontellt rör. Att få nån relavans i de klassiska rammåtten hos moderna ramgeometrier är ganska hopplöst. Det intressanta är överröret (eng toptube) samt styrrörets (eng headtube) längder

Ja, det är yttermåttet från axel till axel jag mätt.
Benny, om vi ska sammanfatta din beskrivning och kika på ramstorlek, vilken storlek tror du att jag hamnar på då? För mig är det rena grekiskan 🙂

Jag har hittat en felt storlek 56, vågar man köpa den