Quote from Guest on 8 January 2011, 16:13Hejsan!
Har då frågan:
Vid träning inför en fjällvandring (kondition o styrka) vilken träning är mest effektiv:Kondition: Intervall vs långdistans lågintensiv
Styrka: Lätt vikt många rep vs tung vikt få rep
Hejsan!
Har då frågan:
Vid träning inför en fjällvandring (kondition o styrka) vilken träning är mest effektiv:
Kondition: Intervall vs långdistans lågintensiv
Styrka: Lätt vikt många rep vs tung vikt få rep
Quote from ellen olsson on 8 January 2011, 16:23För fjällvandring så är vana att gå med packning i varierande terräng klart viktigare än löpträning.
För fjällvandring så är vana att gå med packning i varierande terräng klart viktigare än löpträning.
Quote from Funbeat user on 8 January 2011, 16:29Jo, det är viktigt.
Men just konditionen vid löpning är jag intresserad av 🙂
Jo, det är viktigt.
Men just konditionen vid löpning är jag intresserad av 🙂
Quote from ellen olsson on 8 January 2011, 16:33Det var inte det du skrev. 🙂
Intervaller är effektivast för att träna upp konditionen, men det går inte att köra intervaller varje dag så du måste hitta en mix som passar dig och den tid du har möjlighet att lägga ner.
Det var inte det du skrev. 🙂
Intervaller är effektivast för att träna upp konditionen, men det går inte att köra intervaller varje dag så du måste hitta en mix som passar dig och den tid du har möjlighet att lägga ner.
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 11:32Om du kommer att gå mycket upp och ner så rekommenderar jag övningen Utfall! Det var inte kul att komma tillbaka till Kebs fjällstationen och gråta vid minsta nivåskillnad efter toppturen 🙁
Om du kommer att gå mycket upp och ner så rekommenderar jag övningen Utfall! Det var inte kul att komma tillbaka till Kebs fjällstationen och gråta vid minsta nivåskillnad efter toppturen 🙁
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 11:48Det beror lite på vad det är för packning du räknar med. Planerar du för en tur med större packning under längre tid (t.ex genom Sarek) är det vana vid själva packningen som behövs för att det ska bli njutbart. Det gör helt enkelt ont där höftbälte och ax
Det beror lite på vad det är för packning du räknar med. Planerar du för en tur med större packning under längre tid (t.ex genom Sarek) är det vana vid själva packningen som behövs för att det ska bli njutbart. Det gör helt enkelt ont där höftbälte och ax
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 13:55Gå med ryggsäck (inkl. packning) upp och ned i närmaste slalombacke ger bra benstyrka.
Gå med ryggsäck (inkl. packning) upp och ned i närmaste slalombacke ger bra benstyrka.
Quote from Funbeat user on 9 January 2011, 16:42Ett tips till från mig:
Gå in vandringskängorna och ta med skavssårsplåster att ta på i förebyggande syfte. Annars finns det någon medvandrade eller stugvärd som har sånna och så blir man omplåstrad om man haltar fram 😉
Ett tips till från mig:
Gå in vandringskängorna och ta med skavssårsplåster att ta på i förebyggande syfte. Annars finns det någon medvandrade eller stugvärd som har sånna och så blir man omplåstrad om man haltar fram 😉