Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilken träning är mest effektiv
You need to log in to create posts and topics.

Hejsan!

Har då frågan:
Vid träning inför en fjällvandring (kondition o styrka) vilken träning är mest effektiv:

Kondition: Intervall vs långdistans lågintensiv

Styrka: Lätt vikt många rep vs tung vikt få rep

För fjällvandring så är vana att gå med packning i varierande terräng klart viktigare än löpträning.

Jo, det är viktigt.
Men just konditionen vid löpning är jag intresserad av 🙂

Det var inte det du skrev. 🙂

Intervaller är effektivast för att träna upp konditionen, men det går inte att köra intervaller varje dag så du måste hitta en mix som passar dig och den tid du har möjlighet att lägga ner.

Om du kommer att gå mycket upp och ner så rekommenderar jag övningen Utfall! Det var inte kul att komma tillbaka till Kebs fjällstationen och gråta vid minsta nivåskillnad efter toppturen 🙁

Det beror lite på vad det är för packning du räknar med. Planerar du för en tur med större packning under längre tid (t.ex genom Sarek) är det vana vid själva packningen som behövs för att det ska bli njutbart. Det gör helt enkelt ont där höftbälte och ax

Gå med ryggsäck (inkl. packning) upp och ned i närmaste slalombacke ger bra benstyrka.

Ett tips till från mig:

Gå in vandringskängorna och ta med skavssårsplåster att ta på i förebyggande syfte. Annars finns det någon medvandrade eller stugvärd som har sånna och så blir man omplåstrad om man haltar fram 😉