Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag har nyligen börjat springa efter ett nybörjarprogram (och ofta lite längre än passen enligt detsamma) och har märkt att jag utför motion som kroppen inte är van vid – dels via sedvanlig småmysig träningsvärk men också via något slags ömhet i knäna. De

Tobias, kroppen är konstruerad för rörelse, så ta Du promenader på vilodagarna. Att gå har ingen blivit övertränad eller dött av.

Och, det viktigaste, bara för att man är nybörjare finns inga "garantier" för att Du ska få ont eller värk. Tränar Du lika m

Värk/problem jag haft under de 11-12 månader jag sprungit, har varit allt utom det jag var van vid som ung (träningsvärk i vader, rumpa och framsida lår). Nu har det varit ett batteri med krämpor som gått i en slags utveckling: molande värk djupt i benen,

Instinktivt, eftersom jag lidit av knäsmärta så länge jag kan minnas, så känner jag att om ömheten/smärtan i knäna blir värre eller inte går över inom några veckor kan det definitivt vara värt att kolla upp. Just knäsmärtor är något som snabbt kan bli myc

Muskelvärk du skall eller kan ha: värk i vadmuskulaturen (muskulaturen!!), samt värk i baksida lår, nacke och korsrygg. Allt detta är normalt.

Vaksamhet: all skarp/malande smärta under knäna. I sådant fall uppsök dokumenterat erfaren löpare (ej din polar

Det låter som att knävärk ändå är något man bör vara orolig inför, särskilt om det blir värre. Jag är en ganska tung löpare också, så jag ligger säkert i någon riskzon för knäskador. Tror jag kör huvudsakligen gång i veckans pass. Blev aningen värre efter

Jag tycker aldrig det finns någon mening i att pressa sig när det gör ont. Det är när man har bråttom som man skadar sig. Gå du en eller två veckor tills det känns bra, och blanda sedan gång och löpning så att leder och ligament hinner vänja sig vid belas

Marie har rätt.