Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningvill bli Snabbare 5-10 stegen
You need to log in to create posts and topics.

Hej! Behöver lite hjälp.
Jag spelar fotboll och måste förbättra min snabbhet!
Måste bli snabbare dom 5-10 första stegen och snabbare i min löpning.

Någon som har några tips? 🙂

Plyometrisk träning (dvs hoppträning).

T.ex. hoppa jämfota, på ett ben, över hinder, ner från plintar och studsa direkt upp igen på en ny plint. osv... osv...

Glöm ej att du ska stimulera nervsystemet för att få muskelskontraktionen att bli så kraftig som möjligt.
Om du har hört 'springa på stället' där du står still och 'springer' utan att röra dig framåt genom att sätta i fötterna i marken så snabbt som

Plyometrisk träning. Punkt.

Vad säger ni om att bygga upp lite grundstyrka innan den plyometriska träningen?

Grundstyrka t.ex. genom tunga benpress borde vara obligatorisk för att minska skaderisken inom fotboll.
Speciellt flickor behöver starkare ben muskler för att kunna utöva lagsporter på ett säkert sätt.

Grundstyrkan borde vara självklar, men dumt att anta att den är det. Risken är ju att hon i det här fallet hade börjat köra massa hopp vilket kan leda till skador i onödan.

Å andra sidan tränas även grundstyrkan av hoppträning och det kan nog ske mer kontrollerat än de påfrestningar som knän utsätts under fotboll.

Dock bör man alltid komma ihåg att uppvärmning är väldigt viktig innan plyometrisk träning. Enligt "Idrottarens