Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilodagar alltid nödvändigt?
You need to log in to create posts and topics.

Hej hej. Om man som jag har oregelbunda schematider på universitetet, är det verkligen nödvändigt att träna t ex tis, tors, sön varje vecka?? Eller är det farligt att träna två dagar i rad? Denna vecka skulle ons (igår), tors (idag) och sön passa bättre f

Om jag aldrig finge träna två dagar i rad skulle jag aldrig hinna med allt jag vill göra, och ibland händer det att jag tränar löpning två dagar i rad. Min ödjuka åsikt är att det går alldeles utmärkt! 🙂

Jag håller med Lady.

Däremot så brukar jag låta intensiteten resp passlängden på föregående pass bestämma om det behövs en vilodag, eller iallafall en vilodag för den kroppsedelen som tränades. T ex mina långpass lägger jag av tidsskäl alltid på helgen.

Jo... jag tränar ju mest bara löpning, så nån annan kroppsdel blir svårt. Men jag kör ju ännu inte såååå långa pass. Kanske 45 min, ungefär. Men att variera intensiteterna och så var ju bra. Igår körde jag 45. Kanske en 30 min lugn tur idag då? Och fartl

Det låter som ett bra upplägg.

Sprang Du hårt igår på Ditt 45-minuetrspass, kan Du gott ha en lite lugnare runda idag. Om gårdagens runda var lugn, skulle Du kunna springa fartleken idag och nästa lugna på söndag. Att variera sina pass är det bästa sätte

Att träna och vara socialt aktiv är ofta svårt. Själv går jag på gym så ofta som 4 dagar i veckan och ska klämma in 2 ggr kondition när jag ligger på mitt uppbyggnadsprogram. Men jag känner att bara för det ska man inte behöva säga nej till allt runt om e

Ungefär som jag skrev, Johan ;).

Tittar man på de som är riktigt duktiga springer de ofta 2 gånger samma dag...

Tobbe: Oh, herregud. (#)

Ja, med den träningsmängden är det ingen fara att träna två dagar i rad inte tre heller för den delen. Försöka att göra den aktiva återhämtningen så bra som möjligt istället, dvs ät ordentligt och fyll på glykogenlager med mera, stretcha ordentligt och se