Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningvilopuls (återigen)
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad är vilopuls?!

Jag lät, för skoj skull, pulsklockan vara på hela natten och snittpulsen jag fick då är betydligt lägre än när jag mäter efter 20 minuters vila.

Ja-a, hur mäter man vilopulsen? Eller när?

Upplys mig 😀

Som du gjorde över natten 🙂 ... Personligen brukar jag bara lägga mig ner och ta pulsen när jag känner mig lugn. Inte vilopuls men får en indikation hur kroppen mår.

Den metod som Polar rekommenderar är ung. följande:

Då du vaknar på morgonen, gå på toaletten. Gå sen och lägg dig igen. Se till att alla störande apparater (klocka telefon etc) är avstängda (tystade). Ligg några minuter, ta sen pulsen!

Detta är ett bra

Vad jag förstår är vilopulsen den lägsta pulsen man "kommer ner i" (?). Pulsen går upp när man drömmer och påverkar medelvärdet om du mäter pulsen över hela natten. Därför har jag hört att det sättet att mäta vilopulsen inte är så pålitlig. Jag gör så änd

Hej Sessy!

Ja, det är inte så krångligt. Ta pulsen innan du går upp på morgonen (ja, alltså det första du gör när du slår upp ögonen). Du kan ju mäta i en hel minut, eller köra 30 sekunder och dubbla resultatet, eller 15 sekunder och fyrdubbla, eller....

Jag är med på att vilopulsen inte "är så noga" utan mest nåt att jämföra sig själv med, så att säga.
Men jag är ändå lite nyfiken på hur man "ska" göra.
Mäta direkt på morgonen låter ju vettigt, men jag vaknar nästintill alltid med ett ryck, så att säga.

Eller så gör man så här:
http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=8640#p8640

Jo, det finns ju flera sätt att mäta. Det viktigaste är att du försöker ha så lika förutsättningar varje gång. Om du vaknar med ett ryck tycker jag att du sjunker tillbaks och slappnar av innan du mäter. Gör du lika varje gång (ryck - slappna av) blir det

Min vilopuls har jag ingen aning om, men jag tränar med pulsklocka, egentligen bara för att logga resultaten och utvärdera efteråt.

Jag märker att jag når en högre högstapuls om jag är välränad, än om jag är otränad. Jag orkar alltså ta ut mig innan anna

Gör det någon skillnad om man vaknar klockan 7 inför en arbetsdag och mäter sin vilopuls. Eller om man mäter den klockan 10 när man sovit ut en lördagmorgon?

12