Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVilopuls och maxpuls?!?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!
Jag undrar hur jag vet vad min vilopuls ska ligga och vad som menas med maxpuls?
Jag funderar oxå på hur man gör för att träna med pulsklocka för att förbättra sin kondition mm.

Vilopulsen beror dels på medfödda faktorer och dels på hur vältränad man är - ett bättre tränat hjärta pumpar med blod per slag och då behövs inte lika hög puls. Det är ett stort spann mellan olika människor. Vill du veta så mät pulsen när du är avslappna

Idel bra fakta från Staffan.

Notera också att värdet på maxpulsen inte säger något om hur bra man är, samt att den påverkas väldigt lite av träning.

Orsaken att det är intressant att veta sin maxpuls är att det finns rekommendationer om vilka procent av

Du har fått två mycket bra svar ifrån 2 lärda män men jag vill ändå flika in med ett tredje.
Många nybörjare i träning gör ett stort fel och det är att de stirrar sig för blinda på sina gadgets iform av t ex pulsklockan och sedan ska de jämföra till höger

Som Manne säger är just "prattempo" en bra nivå. Men angående pulsklocka i början har jag andra erfarenheter - utan den hade jag inte för mitt liv kunnat fatta eller acceptera hur långsamt jag var tvungen att jogga (eller faktiskt jogga/gå) i början för i

Men är det inte så att det är just då man är nybörjare som det är svårt att KÄNNA vad som är lagom för man har ingen erfarenhet alls och ingen uppfattning om
Vad som är (för) fort
Vad som är (lagom) långsamt

Jag kommer faktiskt ihåg för drygt 30 år sen

Jag måste säga att för min del så är pulsklockan och iPhone de enda existerande motivationsfaktorerna just nu. Men så är jag teknikfreak också.

Jag använder min pulsklocka just nu för att få hjälp att hålla rätt tempo tex. Om det går långsammare än 5 mi

Då var de där 3 minuterslöparna dubbelt så snabba som dig, Christer.
Nu är du snabbare.

Ja, men så är jag fullvuxen nu också!

Det blir man aldrig.;)

12