Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelVilse i cykeldjungeln (mtb)
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag cyklade halvvasan i helgen och har märkt att det ska bli en ny cykel till nästa år då jag kör hela sträckan.
Har kollat en del cyklar på rea nu och gillar scott spark 50 i medium bäst just nu. Någon som har förslag på cykel med liknande sittställning?

Alltså, om du siktar på cykelvasan så varför vill du ha heldämpat? Helt onödigt som jag tycker. Finns egentligen inga xc långlopp som kräver heldämpat faktiskt.

Man kanske vill ha en cykel att använda till annat än långlopp? Eller man kanske prioriterar en viss komfort framför rappast möjliga HT? Anledningarna till att välja FS framför HT kan vara många.

Jag vill ha heldämpat för att göra cyklingen bekvämare. Jag är extremt feg när det gäller teknisk terräng och jag tyckte även att den tekniska terrängen som var på 45 km var jobbig och hade kunnat slipa tiden massor om jag inte vore så feg. Jag spände mig

Helena:
Även andra däck kan göra underverk för komforten och modet. Prova med däck med stor luftkammare, tex Conti Race King 2,2", och lågt tryck ca 1,5bar. Dessa kommer då att greppa jättebra samtidigt som de sväljer ojämnheter på ett grymt sätt!

Bästa

Vill du köpa i butik eller på nätet? Mest cykel för pengarna får man i stort sett alltid från nätbutiker.

Helena, jag tycker du gör helrätt som väljer en heldämpad då DU anser att den passar din åkstil bäst.

Jag har kört samma heldämpade hoj sedan -00 och den valde jag just pga av komforten vilket jag inte ångrat mig en enda gång för. Allt tjat om att heldäm

Jag kör på en Spark 20 i år och hade en Scott Genius 20 ifjol. Geometrin på Spark passar mig perfekt. Det räcker att det blir lite "hoppig" terräng så är den typen av cykel överlägsen en hardtail. Ett tips är att lägga så mycket pengar så att du får en cy

Jag har en Spark 60. Mycket trevlig. Det fina med heldämpat är att man kan koncentrera sig på att trampa i stället för på hur man ska ta sig över ojämnheterna.

En polare till mig har en Scott spark 30 och den är kusligt snabb och fin. Så Jag tror inte du gör bort dig med en Spark.

Sen är det klart att du skall ha heldämpat om du vill det!

12