Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningVinklad fot vid crawl.
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag skrev om detta i en annan tråd, men jag tar upp det här igen, då jag tror att det är viktigt.

Om foten pekar åt sidan, så bidrar den till att farten bromsas, men också till att benen sjunker.

Prova att simma crawl på magen med enbart armtag, utan a

Jag förstår inte riktigt vad du menar med foten åt sidan.

Med "åt sidan" menar jag att fotbladet är i 90 grader i förhållanden till benet. På samma sätt som när du står på foten.

I simning ska fotbladen peka bakåt. Ungefär som när man har simfenor. Bra simmare har fötterna så, eftersom deras fotleder är tillräc

Du är mycket otydlig. Om de med "åt sidan" menar neråt, varför inte säga det? "Åt sidan" betyder för mig "åt vänster" eller "åt höger"!

Jag vet faktiskt inte hur jag ska kunna uttrycka det bättre.

I min beskrivning betyder "åt sidan" att fötterna har samma vinkel jämfört med benet, som när du står upp.

Om du står upp, så pekar förhoppningsvis dina fötter framåt.

Om man ligger ner på m

Markku: Du kan inte kalla det "åt sidan". "Åt sidan" har en klar betydelse för de flesta människor och den ligger inte alls i linje(sic!) med din beskrivning.

Jag antar att du menar att fötterna pekar mot botten. Alltså nedåt.

För de flesta människor betyder "nedåt" mot jordens medelpunkt.
"framåt" betyder åt det håll man är på väg eller är vänd åt (om man är stilla)

"Uppåt" är motsatsen till "nedåt" och betyder i riktning FRÅN jordens medelpunkt.

"Åt sidan" betyder som sagt

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anatomiska_termer_f%C3%B6r_l%C3%A4ge

för alla som har hoppat på "fel" ord val, vad säger ni när ni rotera kroppen och en neråt fot peka mot höger eller vänster?

bortsett från neråt eller åtsidan. en vinklat fotled under crawl är inte bra.

är inte det bättre att fokusera på idén bakom de

12