Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningVinterunderhålla konditionen
You need to log in to create posts and topics.

Säg att man sommartid springer milen på 50-60 minuter och tränar tre gånger i veckan, kan man då under några vintermånader gå ner till ett pass i veckan och behålla samma kondition?

Nop är mitt svar....ett pass är på tok för lite. Såvida du inte kompletterar med andra träningsformer. Cykling (spinning på vintern kanske), simning eller något annat konditionskrävande.

Finns förresten ingen anledning att dra ner på löpningen på vinter

jag tränar mer på vintern så det blir tvärtom.

Självklart är det alltid bättre att köra ett pass till. Men en sak att tänka på är att det viktigaste passet i veckan är det första...

Det beror väl på vem man är. Är man en rörlig o ej överviktig 25-åring håller man nog kvar den nivån lättare än om man är medelålders o kanske lätt hamnar med chipsskålen i soffan.

Nej.

För min del finns ingen anledning att minska träningsmängden under vintersäsongen. Svår köld skulle vara en orsak, men de sista vintrarna har varit rätt milda

Om man tränar/tävlar mycket under vår-sommar-höst kan det vara bra att ta några lugna veckor i början av vintern men sen är det ju dags för grundträning inför nästa säsong!