Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelWattpedaler på spinningcykel - Mä …
You need to log in to create posts and topics.

Häromdagen monterade jag mina Garmin Vector S på min spinningcykel. Efter, eller egentligen under, mitt planerade zon2 pass i 90 min noterade jag en sak. Att ligga i zon 2 var inte helt enkelt, varken upplevelsemässig eller pulsmässigt. Pulsen låg i zon3

Lite tillägg. Jag gjorde ett FTP test häromdagen som tydligt bekräftar min känsla. Min "spinningcykel-FTP" blev 195w jämfört med 280w på vanlig cykel/trainer. Puls tröskel oförändrad. Vill också understryka att pedaler är ok och kalibrerade.

Vd är probl

vevarmslängd?

Skulle gissa att skillnaden är linjär så då kan du ju bara räkna om fram o tillbaka!
Men jag har lite svårt att förstå varför det blir så också!

Tack för er respons och ursäkta min inaktivitet. Varit busy ett par dagar.

@rami vevarmslängden 170. Inställningar gjorda därefter.

@christer det stämmer nog att det är linjärt och jag planerar att lösa det så att jag kör "spinningcykel" zoner och "va

Mätfel eller ej. Det spelar kanske i sig mindre roll om det inte är 100% rätt. Kanske ok med 95%

Lägg dig i rätt pulszon och kolla vad du har för watt. Sen kan du utifrån det se din utveckling. Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar.

Vänligen

P.

Tack P. ????

Instämmer! Det är det jag gjort också men det som mest förbryllar mig är VARFÖR det blir "fel". För min känsla och Puls visar ju just att jag tar i lika mycket som på nån annan cykel men effekten som pedalerna registrerar är mycket lägre. V

”Jag kan se en viss logik i att watten blir lite lägre då spinningcykeln/hjulet har sitt momentum och driver trots att jag inte trampar.”

Där i kan vi till del hitta några försvunna watt. Svänghjulet gör sitt till. När du väl fått upp rotationen så finns

En annan orsak skulle kunna vara att sensorerna är kalibrerats för rörelsemönstret på en cykel. Spinnongcykeln är ju stummare som inte svajar i sidled etc gör kraftfördelningen genom trampet annorlunda. Gissar att en annan kalibrering krävs.